danger
A böngésző nem támogatott

A böngésző nem támogatott

Kiváló hazai tejtermékek Kiváló hazai tejtermékek Kiváló hazai tejtermékek

KIVÁLÓ HAZAI TEJTERMÉKEK!

Legyen az Ön napja is tejesen teljes - akár laktózmentesen is! Fogyasszon minden nap friss tejtermékeket, és ismerje meg a tejtermékek fogyasztásának jótékony élettani hatásait! Tekintse meg Széll Tamás tejes tippjeit, minden héten egy új videóval várjuk Önöket!

Laktózmentes termékeink
Laktózmentes termékeink
Laktózmentes termékeink

A tejtermékek fogyasztásának jelentősége

Szakértő gondolatok Galló Nóra dietetikusunktól

A tejnek és tejtermékeknek kiemelkedő szerepük van táplálkozásunkban. Tápanyag-összetételük kedvező, ráadásul tápanyagaikat könnyen emészthető formában tartalmazzák. Megtalálhatóak bennük nélkülözhetetlen fehérjék, esszenciális aminosavak, zsírok, szénhidrátok, ásványi anyagok és vitaminok egyaránt. Kiemelkedő ezek közül a kalcium, magnézium, foszfor, cink, D, A, B1, B2 és B12-vitaminok. Napi fél liter tej, vagy ezzel egyenértékű tejtermék elfogyasztásával a szükséges mennyiség jelentős hányada fedezhető ezekből az anyagokból.

Lássuk, mi tartozik ide? Lássuk, mi tartozik ide? Lássuk, mi tartozik ide?

Lássuk, mi tartozik ide?

A tejtermékek csoportjába tartozik a tej, a joghurt, a kefir, a tejföl, a tejszín, vaj, a túró és a sajt. Ezeknek a termékeknek vannak natúr adalékanyag és tartósítószer-mentes, valamint ízesített változataik is.
A tejtermékek sokszínűségének köszönhetően bármely étkezés részeként beépíthetők az étrendbe, legyen az a reggeli (pl.: müzli tejjel vagy sajtos szendvics), tízórai (pl.: natúr joghurt friss gyümölccsel), az ebéd (pl.: krémleves, főzelék, rakott, töltött étel), az uzsonna (pl.: turmix) vagy akár a vacsora (pl.: túrókrém).

Napi tejtermék szükséglet

Naponta 3-4 egység tejtermék elfogyasztása javasolt a hazai és nemzetközi egészséges táplálkozásra vonatkozó ajánlások szerint. Egy egységnek tekinthető 2 dl tej, joghurt, kefir, aludttej; 5 dkg túró vagy 3 dkg sajt.

Érdemes az alacsonyabb zsírtartalmú (sovány, zsírszegény, csökkentett zsírtartalmú, light) termékeket választani, hiszen így elkerülhető a felesleges zsírbevitel és az ebből származó túlzott energiabevitel.

Tej Tej Tej

Laktózmentes tejtermékek

A laktóz egy, főként tejtermékekben és tejkészítményekben előforduló cukorféle (más néven tejcukor) mely elsősorban emésztőrendszeri panaszokat okoz azok számára, akiknek a szervezete nem tudja lebontani, mert nem termel (elég) laktáz enzimet.

Azonban laktózérzékenység esetén sem kell lemondanunk a tejtermékek fogyasztásáról, hiszen ma már számos laktózmentes termék közül lehet válogatni, legyen az a laktózmentes tej, joghurt, tejföl, vaj, túró vagy sajt. A laktózmentes termékek óriási segítséget jelentenek a kiegyensúlyozott étrend kialakításában. Így a tej és tejtermékekben található fehérje, vitaminok és ásványi anyagok is biztosíthatóak a szervezet számára.

A laktózmentes termékekben a laktóz értéke nem haladhatja meg a 0.1gramm/100 gramm mennyiséget. Ezeknél a termékeknél a laktózt a gyártás során bontják le hozzáadott laktáz (tejcukorbontó enzim) segítségével. A laktózmentes termékek tápanyag-összetétele így nem változik, mindösszesen annyiban tér el a normál tejtermékektől, hogy a laktózt bontott formában tartalmazzák, és ezáltal könnyebben emészthetőek.

A savanyított tejtermékek esetében a laktóz tartalom kb. 70%-kal kevesebb a tejhez képest, mivel a gyártás során a tejsavbaktériumok táplálékként hasznosítják a laktózt, vagyis annak nagy részét lebontják. A legtöbb savanyított tejtermék (pl.: joghurt, kefir, tejföl) fogyasztása tehát a laktózérzékenyek többségének nem okoz gondot. Azoknak, akiknél a maradvány tejcukor is problémát jelenthet, javasoljuk a laktózmentes felirattal rendelkező tejtermékeket.

Sajtok

A sajtoknak fontos táplálkozás-élettani szerepük van, hiszen koncentrált formában tartalmazzák a tej értékes összetevőit. Minél hosszabb az érlelési idő, annál alacsonyabb a laktóztartalom, így a kemény, hosszú érlelésű sajtokat biztonsággal fogyaszthatják a laktózérzékenyek is.

Kiemelkedő a sajtok kalcium tartalma, átlag 800-1000mg/100g, ami a tejben található mennyiség nyolc-tízszerese. A kalcium hozzájárul a csontok és fogak egészséges fejlődéséhez, a csontsűrűség kialakulásához, valamint fenntartásához. Nagyobb mennyiségben fordulnak el bennük a zsírban oldódó vitaminok is (A, D, E, K vitamin). Fehérjetartalmuk kitűnő, ráadásul kiválóan is hasznosul, így az ajánlott napi fehérjebevitel fontos részét képzik. A sajtok zsírtartalma jelentős, átlag 30-45%, de akár az 50-60%-ot is elérheti. A magas telített zsírsav, koleszterin és sótartalom miatt mértékkel ajánlott fogyasztásuk. A napi ajánlott 3-4 egység tejtermékből 1 egység (kb. 3 dkg) származhat jó minőségű sajtokból. Az ömlesztett sajtok sajttartalma részleges, hozzáadott növényi zsiradékot tartalmaznak, emiatt kevesebb a bennük található kalcium, viszont sok a foszfor, ami kedvezőtlen. Továbbá mesterséges anyagokat és aromát is felhasználnak készítésükkor, emiatt részesítsük előnyben a jó minőségű, natúr sajtokat.

A sajtkészítés alapanyaga és technológiája határozza meg a beltartalmi értéket, valamint az adott sajtra jellemző állagot, szín, illat és ízvilágot. Sajtokat nem csak tehéntejből, hanem juhtejből (gomolya sajt), kecsketejből (kecskesajt), bivalytejből (bivaly mozzarella) is készítenek. Ezek közül is válasszuk az alacsonyabb zsírtartalmú változatokat.

SZÉLL TAMÁS RECEPT AJÁNLÓJA: AZ IGAZI TÚRÓGOMBÓC

Készítse el Ön is ezt a klasszikust Széll Tamás receptje alapján!

Video Title
Video Title
Video Title