Leltár hegyi trekkinghez

A túrázásnál csak egy jobb dolog van: felkészülten túrázni. Összegyűjtöttük, hogy mi ne maradjon ki a hátizsákodból, ha a hétvégén a hegyekbe indulsz, és nem szeretsz improvizálni még váratlan helyzetekben sem.

Közhely, de nem lehet elégszer elmondani, hogy az erdőben elég nehéz olyan boltot találni, ami épp száraz zoknit, sebtapaszt vagy csupán egy kis flakon ivóvizet árulna - pedig ezekre a dolgokra a legváratlanabb pillanatokban lehet szükség a Mátrában éppúgy, mint a Tátrában. Ezért érdemes a szokásos telefon, pénztárca, lakáskulcs, rágó kombináción túl is gondolkodni, ha hosszabb túrára indulsz a természetbe.

A kényelmes hátizsák alap, válltáskákkal nem érdemes próbálkozni, mert ha megbotlasz, egy válltáskával az oldaladon még nehezebben szerzed vissza az egyensúlyodat, és a kezeidet sem tudod szabadon használni. A jó hátizsák szivacsbetéteken támaszkodik a hátadon és a szivacsbetétek között jár a levegő, így nem izzad le a hátad. Az se baj, ha van benne egy külön zsák, amibe azokat a ruhákat teheted, amikbe beleizzadtál, vagy amiben eláztál, és ezek a hátizsák többi tartalmát nem áztatják el.

Nem tőlünk fogod először hallani, hogy rétegesen öltözködj. De emellett gondolj arra is, hogy legyen nálad egy extra póló is, vagy egy extra darab abból a ruhából, amit legalul viselsz. Jól fog jönni, ha átizzadod azt, amiben reggel indultál. Ugye az esőkabátot sem kell említenünk, hiába indulsz útnak reggel ragyogó napsütésben? Legyen nálad, szél ellen is jó hasznát veheted.

Az extra száraz zoknira kevesen gondolnak, pedig bármikor hasznos lehet. Egy kis méretű, de erős nedvszívóképességű törülközőt szintén vigyél magaddal, akkor is, ha nem vagy izzadós.

Vízből legyen nálad egy kicsit több, mint amit elegendőnek ítélsz az első helyig, ahol újra tudsz vizet venni. Fél napra nyugodtan csomagolj magadnak ¾-1 liter vizet - el fog fogyni, hidd el. A teával, kávéval óvatosan, mert szárítanak, csak szomjasabb és hosszú távon fáradékonyabb leszel tőlük.

Hiába terveztek ebédelést is a túrán, legyen nálad tartalék étel, lehetőleg olyan, ami kis helyet foglal, de sok energiát biztosít. Az energia-, vagy müzliszeletek illetve a banán jó ötlet, gyorsan feljavítja a hangulatot, ha hirtelen nagyon elfáradsz és csak rövid idő van pihenni. Más friss gyümölcsöt - pl. körtét, almát vagy mandarint - is jól tud hasznosítani a szervezeted, de az éhséged csökkentését ne várd tőlük!

A sebtapasz, fertőtlenítőszer szintén nem kéne, hogy említésre szükséges legyen - mi viszont alaposak vagyunk és szólunk. :) Sebtapaszból olyat is vigyél magaddal, amit méretre lehet vágni, hidd el, bármikor felszakadhat bárkinek a bőre olyan formában, amit a sztenderd sebtapasz-méretekkel nem lehet jól lefedni. A sebtapasz akkor is segíthet, ha a cipő feltöri a lábad.

A svájci bicskát sem érdemes otthon hagyni, hiszen nem csak a tapaszok szabásakor vagy evéskor veheted hasznát, de a konzerv- és sörnyitó része is hasznosnak bizonyulhat.

Ha nem te navigálsz, de van papírtérképed a területről, vidd el a túrára! A telefonra érdemes előre lementeni az adott környék térképét, hiszen a kevésbé lakott részeken térerő és mobilnet se nagyon lesz. A telefon mellé csomagold el a tartalék külső aksit is, hiszen ha egész nap képeket készítesz, és még térképezel is, akkor könnyen lemerülhet nap végére, amikor épp megnéznéd a menetrendet hazafelé.

Végül: kesztyű, sapka, sál? Ezekről dönts inkább magad, lehet-e szükség rájuk! Élvezetes túrázást kívánunk!