Az év boltja 2020 - Az év zöldség és gyümölcs kereskedője

Büszkék vagyunk, hogy a Lidl Magyarország nyerte el "Az Év Zöldség-Gyümölcs Kereskedője" díjat 2020-ban. Várjuk Önöket is kiváló minőségű, rendkívül széles, friss zöldség-gyümölcs kínálatunkkal!

A Év Zöldség és Gyümölcs Kereskedője Díj 2020 alapja a Store Insider szakmai lap által Magyarországon, élelmiszer és FMCG termékeket forgalmazó kiskereskedelmi egységek, láncok üzemeltetőinek meghirdetett Az Év boltja elnevezésű verseny, mely egy több kategóriában indított, nem reprezentatív,  szakmai zsűri által, előre meghatározott szempont rendszer alapján, két fordulóban értékelt elismerés. Az elbírálás és az elnyert díj szerint a Lidl Magyarország zöldség-gyümölcs kategóriában egyedülálló kínálattal, minőséggel, illetve ezeket biztosító elvekkel rendelkezik.

Lidl zöldséges kamion, ami friss árut szállít

A termőföldről az áruház polcaira

Egységes nemzetközi zöldség-gyümölcs beszerzési irányelvek a Lidl-nél

 

Az 1930-as években Németországban alapított Lidl mára Európa legnagyobb diszkont élelmiszer-kereskedelmi hálózatát tudhatja magáénak: összesen 29 országban van jelen, üzleteinek száma a 10.000-et is meghaladja. Az áruházlánc zöldség-gyümölcs beszerzésének irányelveit összefoglaló Beszerzési Politika célja, rögzíteni azokat a szigorú minőségi elvárásokat, amelyeket a Lidl támaszt a helyi termelőkkel szemben, valamint megfogalmazni mindazokat az előnyöket, amelyekért megéri a beszállítóknak a magas minőségi követelményeknek való megfeleléssel és a folyamatos szakmai fejlődéssel járó partnerséget választaniuk. Ám, hogy mit is jelent mindez a valóságban, azt Laurinyecz László, a Lidl Magyarország zöldség-gyümölcs osztály vezetője és Biczó Veronika, az áruházlánc minőségbiztosítási osztályvezetője mondta el nekünk.

Ahogy a Lidl Magyarország munkatársai kiemelték, az áruházlánc hazai partnerei számára nem tartalmaznak újdonságot a most nemzetközi szinten kidolgozott irányelvek, hiszen többségük már a Lidl 2004-es magyarországi piacra lépése óta együttműködik a vállalattal és már a kezdetektől a Lidl németországi központjában lefektetett követelményeknek megfelelve végzik munkájukat. 

Hogyan jut el a friss hazai zöldség és gyümölcs a termelőktől a Lidl áruházakba?

De kik is a Lidl hazai beszállító partnerei?

Amint azt Laurinyecz László kiemelte, hazánk mezőgazdasági termelői adottságának köszönhetően elsősorban a kistermelők a meghatározóak. E kistermelők közös összefogással gazdasági csoportosulásokat, úgynevezett Termelői Értékesítő Szervezeteket (TÉSZ-eket) hoznak létre, annak érdekében, hogy a több termelőt is kiszolgálni képes komoly beruházásokat – mint amilyen például egy hűtőraktár, vagy csomagolóberendezés fejlesztése – közösen valósíthassanak meg. A Lidl Magyarország áruházainak polcaira elsősorban tehát a TÉSZ-ektől, illetve a Lidl-nek közvetlenül termesztő nagytermelőktől érkeznek a termények.

Hogyan is jut el a friss hazai zöldség és gyümölcs a termőföldekről az áruházak polcaira?

Az olyan, frissességüket gyorsan elvesztő terményeket, mint például a fejessalátát, az újhagymát, a gombát, a csomósretket a gazdák már kora hajnalban betakarítják. Reggel beszállítják azokat a TÉSZ-ekbe, ahol megtisztítják és becsomagolják a terményeket. Innen délután hűtött, 4 fokot biztosító kamionokkal szállítják ezeket a zöldségeket és gyümölcsöket a Lidl központi, szintén hűtött raktárába, ahol az áruházlánc ellenőrei fizikai, kémiai, biológiai vizsgálatokat végezve megállapítják, hogy a szállítmányok megfelelnek-e a Lidl magas minőségi követelményeinek. A tökéletes árut aztán a Lidl szintén hűtött kamionjai az éjszaka folyamán az áruházakba szállítják, ahol – alig 24 órát követően, hogy a termőföldön betakarították – reggel már meg is vásárolhatóak.

A frissességüket tovább megőrző zöldségek és gyümölcsök, mint például a burgonya, a sárgarépa, az alma, a körte, a vöröshagyma, a cékla, az uborka, a paradicsom és a paprika, hasonló útvonalon, alig 48 óra alatt kerülnek a polcokra.

Hogyan őrizhető meg a zöldségek-gyümölcsök frissessége?

Amint azt a Lidl Magyarország zöldség-gyümölcs osztályának csoportvezetője elmondta, a terményeket a korszerű raktározás, a megfelelő hűtés tartja frissen.

A különböző zöldségeket és gyümölcsöket eltérő módon kell hűteni. Az egyik leggyakoribb eljárás, a vákuumhűtés, melynek során a már becsomagolt áruk közül kiszívják a levegőt, így a termények gyorsabban hűthetőek le, ezáltal pedig jelentősen tovább maradnak frissek. Az árut hűtve tárolják a kamionokon, a Lidl központi raktárában és az áruházakba szállítás során is. Az úgynevezett hűtési lánc kialakítása és megtartása rendkívül fontos. Ha egyszer a terményeket lehűtötték, nem ingadozhat a hőmérsékletük, különben a felületük bepárásodhat, és azonnal elindulhat a romlási folyamat. Éppen ezért a Lidl a beszállítóival együtt úgy alakítja ki a hűtési láncot, hogy ez ne történhessen meg, az áruk tökéletesen frissen érkezzenek az áruházakba. 

Melyek a legfontosabb szempontok, amelyeket a beszállítók kiválasztásakor szem előtt tart a Lidl?

A Lidl Magyarország elsősorban azt várja el a partnereitől, hogy elkötelezettek legyenek: vállalják a magas minőségi követelményeknek való megfelelést és folyamatosan törekedjenek a fejlődésre, fejlesztésekre – emeli ki Biczó Veronika. Hozzáteszi, a most kiadott irányelvek egyik legfontosabb követelménye – amely hazánkban például már 2017 január 1-jétől érvényes –, hogy minden termelőnek rendelkeznie kell a GlobalG.A.P tanúsítvánnyal. Ez egy nemzetközi élelmiszerbiztonsági tanúsítvány, mely kifejezetten a mezőgazdasági termésre és termékkezelésre vonatkozik.

Szintén kiemelkedően fontos, hogy visszakövethető legyen a termék a Lidl polcaitól, egészen a termelőig. Ennek érdekében a Lidl partnereinek a szállítások során fel kell tüntetniük egy nyomon követhetőségi etiketten a terménnyel kapcsolatos összes fontos információt, köztük azt is, mely termesztőtől érkezett a termény és melyik csomagolóházban csomagolták. 

Miért éri meg a termelőknek Lidl beszállítóvá válni?

Azt, hogy megéri-e Lidl beszállítóvá válni, jól mutatja, hogy a Lidl Magyarország jelenlegi hazai beszállítóinak túlnyomó többségével a 2004-es kezdetektől együtt dolgozik az áruházlánc. Ez talán az egyik legnagyobb előnye a partnerségnek: a Lidl állandóságot, megbízható hátteret biztosít partnerei számára. Garantálja, hogy mindazt a terményt, amelyet a Lidl Magyarország rendelésére termesztettek – amennyiben az megfelel a minőségi elvárásoknak – az áruházlánc átveszi, értékesíti.

A Lidl Magyarország akkor is segítséget nyújt partnereinek, ha az időjárás szeszélyessége okán a termények minősége végül nem éri el az elvárt minőséget. Ilyen esetben alternatív értékesítési javaslatokat ad. Ha pedig a kedvező időjárás a vártnál nagyobb a hozamot eredményez, az áruházlánc ilyenkor is rugalmasan jár el, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a megfelelő minőségű árut átvegye és az értékesítésre kerüljön.

Annak érdekében pedig, hogy a Lidl Magyarország növelhesse termékei körében a magyar áruk arányát, és támogassa a hazai termelőket, létrehozta a „Lidl a magyar beszállítókért” programot. A programhoz kapcsolódó Beszállítói Akadémia rendezvénysorozat eseményein a hazai termelők a szakmai szervezetek képviselőinek segítségével pontos képet kaphatnak az egyes területek helyzetéről, a fejlődési lehetőségekről, valamint közvetlenül egyeztethetnek a Lidl munkatársaival arról, miként válhatnak az áruházlánc beszállítóivá. A 2017-es, az ország négy különböző régiójában, régiónként egy-egy termékcsoport köré szervezett rendezvénysorozat kiemelkedő sikerrel zárult: 140 hazai kis- és középvállalat képviselője vett rajta részt. A Lidl Magyarország pedig egyeztetéseket is kezdeményezett több hazai zöldség és gyümölcstermesztővel – akik között már bio-termelők is találhatók. 

Mi történik azokkal a terményekkel, amelyeket végül nem ad el a Lidl?

A Lidl számára kiemelten fontos, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse a megsemmisítésre kerülő élelmiszerek arányát, mutat rá Biczó Veronika. Kiemeli: a Lidl már a termelőknél megpróbálja elejét venni az élelmiszerpazarlásnak azzal, hogy mindig a napi fogyasztáshoz igazodó mennyiséget rendel beszállítóitól, így partnerei (friss termékek esetében) mindig csak annyi zöldséget-gyümölcsöt takarítanak be, amennyi várhatóan el is fogy az áruházakban. Emellett az áruházlánc mindent megtesz azért is, hogy azok a zöldségek és gyümölcsök, amelyek mégsem kerültek értékesítésre, de már nem felelnek meg a Lidl magas minőségi követelményeinek, ne végezzék hulladékként. A Lidl Magyarország ezeket a terményeket állatkerteknek és vadászegyesületeknek adja.

A Lidl Magyarország friss zöldség-gyümölcs beszerzési politikájának teljes szövegezése letölthető innen.

Lidl friss zöldség és gyümölcs videó

Mindig friss zöldségek és gyümölcsök a Lidl kínálatában!

Válassza a naponta frissülő, minőségi zöldség- és gyümölcs kínálatot!