Online főzőiskola

Ragu lecke a Lidl Konyhában

Ragu lecke

Villámgyors zöldségragu, nemcsak vegáknak!

Villámgyors zöldségragu, nemcsak vegáknak!

Igazi francia ragu Széll Tamás receptje alapján, ami megszólalásig hasonlít egy húsos ragura....csakhogy húsmentesen!

Villámgyors zöldségragu, nemcsak vegáknak!

Hozzávalók:

A Lidl Piac kínálatából:

  • Póréhagyma - 20 cm-es darabka
  • Sárgarépa - 1 szál
  • Fehérrépa - 1 szál
  • Zellergumó - 1 kisebb fej
  • Angolzeller - 2 szál
  • Csiperkegomba - 6-7szem
  • Salottahagyma - 5-6 fej
  • Koktélparadicsom - 8-10 szem
  • Apró szemű sütnivaló burgonya - 8-10 szem
  • Fokhagyma - 5-6 gerezd
  • Citrom - 1 db
  • Kakukkfű - 1 köteg
  • Petrezselyem - 1 köteg
  • Snidling - 1 köteg
  • Kania Babérlevél - 2 db
  • Egri Csillag Fehérbor - 2 dl
  • Primadonna Extra szűz olívaolaj - 1 dl
  • Freshona Paradicsompüré - 1 ek

Energia és tápérték 1 adagban:
Energia 1 adagban: 641 kcal
Fehérje: 15 gramm 
Zsír: 31 gramm 
Szénhidrát: 74 gramm

Egy vastagfalú, öntöttvas edényt tegyünk fel a tűzre melegedni, amíg a zöldségeket előkészítjük. A burgonyákat egy külön fazékban tegyük fel hideg, sós vízben héjastól főni. A fehérrépát, sárgarépát vastagabb karikákra vágjuk, a zellergumót kockázzuk. A póréhagymát hosszan bevágjuk, a külső két rétegét leszedjük, félretesszük, a belső, zsenge részt pedig szintén vastagabb karikákra vágjuk. A salottahagymákat, a gombát és a fokhagymagerezdeket félbevágjuk. Az angolzellert meghámozzuk, és 1,5-2 cm-es darabokra vágjuk. Az időközben felmelegedett öntöttvas edénybe beleöntjük az olívaolajat, és hagyjuk felforrósodni. A gyökérzöldségekkel kezdünk, így a sárgarépát, fehérrépát, zellergumót adjuk hozzá először, ezeket lassan elkezdjük pirítani, és megsózzuk. Igen sokszínű és könnyed ragu, ami a húsevőknek is tetszeni fog. Szezonban sok spárgával és gombával készítsük, illetve a számtalan zöldfűszert is meghálálja. Az öntöttvas edény azért jó a ragukhoz, mert remekül tartja a hőt és jól is oszlatja el azt, így intenzív, egységes ízű és állagú végeredményt kapunk. Remek választás lehet a klasszikus francia konyha ízesítő csokra, amit ragukban, levesekben, vagy akár póréhagyma nélkül, csak a száruknál összekötve ecsetként is használhatunk hús sütésekor. (lásd Segít a séf, 43. oldal) A zöldségek a saját levükben párolódnak, így egy tartalmas, de nem túl sűrű, könnyed zöldségragut kapunk, ami önmagában is megállja a helyét. Amíg pirul a zöldségünk, készítünk egy bouquet garnit, azaz a póréhagyma félretett külső leveleibe beletesszük babérlevelet, pár szál petrezselymet, kakukkfüvet és a citrom hámozóval levágott héját. Feltekerjük és konyhai spárgával szorosan körbetekerjük akár többször is, hogy ne nyíljon ki főzés közben, és a végén megcsomózzuk.

Hozzáadjuk a lepirult gyökérzöldségekhez a salotta- és póréhagymát, pár perc pirítás után beletesszük a maradék gombát, fokhagymát és angolzellert is. Türelmesen hagyjuk pirulni, újra sózzuk, borsozzuk. Fedjük le az edényünket, 3-5 percet pároljuk, majd hozzáadjuk a paradicsomkonzervet. Összeforgatjuk az egészet, és beletesszük a zöldfűszercsomagot, majd a 180°C-ra előmelegített sütőben (alul-felül sütés, légkeveréses mód) kb. 30 perc alatt megsütjük. Amíg sül a zöldség, a főtt burgonyát kivesszük a vízből, vastag karikákra vágjuk, és egy serpenyőben olívaolajon megpirítjuk. A kész raguhoz hozzákeverjük a pirított burgonyát, a félbevágott koktélparadicsomokat és a friss zöldfűszereket. Tálalás előtt vegyük ki a bouquet garnit. A ragut önmagában vagy tartalmas köretként is fogyaszthatjuk.

Ragu lecke a Lidl Konyhában

Csirke fricassée gombával & zöldségekkel

A franciáknál is van vasárnapi "rántott csirke" a nagymamánál... Csak nem rántott, hanem ragu-alapú, csirke fricassée! Tartsanak Széll Tamással és lessék el konyhai trükkjeit!

Csirke fricassée gombával & zöldségekkel

Hozzávalók:

  • Húsfarm Csirkecomb alsó és felső - 4 db
  • Tokaji Amethyst Furmint Fehérbor - 2 dl
  • Pilos 30% Tejszín - 4-5 dl
  • Belbake Liszt - 100 g
  • Csirkealaplé - 2 l

A Lidl Piac kínálatából:

  • Sárgarépa - 1 szál
  • Gombák, vegyesen, ami van - 300g
  • Brokkoli - 1 kisebb fej
  • Salottahagyma - 4-5 fej
  • Fokhagyma - 3-4 gerezd
  • Citrom - 1 db
  • Kakukkfű, friss - 1 köteg

Energia és tápérték 1 adagban:
Energia: 787 kcal
Fehérje: 52 gramm
Zsír: 40,5 gramm
Szénhidrát: 44 gramm

A fricassée egy ragu, ami könnyedebb mártásban van, mint egy pörkölt, de tartalmasabb a szaftja, mint egy levesnek. 

A két fő alapszabály, hogy a húsunkat minden esetben le kell pirítanunk, és a főzéshez használjunk alaplevet. 

Mivel nem készítünk sűrű pörköltalapot a szaftunk sűrítéséhez használni fogunk egy kevés lisztet, amiben az egész folyamat elején, a pirítása előtt kell beforgassuk a csirkénket.

Ez a fogás igazi komfortétel, akár a húst, akár a zöldségeket is lecserélhetjük benne, legjobb, ha a szezon szerint választunk. Mindig csak arra figyeljünk, hogy a különböző zöldségeknek különböző főzési idő kell, így azokat ilyen sorrendben tegyük a fricassée-ba.

Az igazán mélyízű raguért válasszunk öntöttvas edényt, abban állítsuk össze a fogást, és a 170 fokra előmelegített sütőben fejezzük be.

Elkészítés

A lisztbe forgatotott, sózott-borsozott csirkét zsiradékon alaposan pirítsuk körbe, majd vegyük ki és tegyük félre. A visszamaradt pörzsanyagra tegyük rá az aprított salottahagymát, vékonyra szeletelt fokhagymát, és öntsük fel a fehérborral. Hagyjuk pár percet redukálódni. Addig vágjuk karikákra a sárgarépát, a gombákat nagyobb cikkekre, a brokkolit szedjük kisebb rózsákra. Először adjuk a hagymás alaphoz a sárgarépát, adjunk neki 3-4 perc egérutat. Adjuk hozzá a gombát, és tegyük bele vissza a csirkét is. Öntsük fel az alaplével és tejszínnel, és várjuk meg amíg felforr a levünk. 

Ezalatt melegítsük elő a sütőt. Amikor felforrt a levünk, dobjuk bele a brokkolirózsákat, pár szál kakukkfüvet és fedővel együtt tegyük a tálat a sütőbe további 20-25 percre, vagy, amíg a csirkénk megpuhul.

A ragut pár csepp citromlével frissítsük tálalás előtt.

Ragu lecke a Lidl Konyhában

Burgundi marharagu, avagy a boeuf bourguignon

Gondolta volna, hogy a magyar marhapörköltnek akad egy konkurense?
Ismerje meg velünk ezt a francia, klasszikus fogást - ne tántorítsa el a neve!

Burgundi marharagu, avagy a boeuf bourguignon

Hozzávalók:

  • Marhalapocka (stefánia) egészben - 500 g 
  • Pikok Darabolt császárszalonna - 150g 
  • Freshona Paradicsompüré - 1 ek
  • Vida Estve Kékfrankos vörösbor - 1 üveg
  • Belbake Liszt - 100 g
  • Vita D’or Napraforgóolaj - 1 dl
  • Pilos Vaj - 2 ek +2 ek
  • Marhaalaplé - 1 l
  • Kania Babérlevél - 2 db

Lidl piac kínálatából:

  • Salottahagyma, apró - 100 g
  • Sárgarépa - 1 szál
  • Csiperkegomba - 200 g
  • Apró, sütni való burgonya - 1-2 marék
  • Fokhagyma - 5 gerezd
  • Kakukkfű, friss - 1 köteg

Energia és tápérték 1 adagban:
Energia : 1055 kcal
Fehérje: 37 gramm
Zsír: 66 gramm
Szénhidrát: 52 gramm

A húst nagyobb 4-5 cm-es kockákra vágjuk, sózzuk-borsozzuk, vékonyan lisztbe hempergetjük és forró zsiradékban mély barnára körbe pirítjuk. A pirult nagy darab húsokat öntöttvas edénybe áttesszük. A megmaradt lisztes, barnás zsiradékban barnára pirítjuk a paradicsompürét egy kanálka vajjal. Majd éppen csak megfuttatjuk rajta az aprított fokhagymát, felöntjük egy kis vörösborral, felkaparjuk a letapadt pörzsanyagokat és redukáljuk. A bort több kanyarban redukáljuk kb. felére. A redukálódott bort ráöntjük a pirult, pihenő húsra, hozzáadjuk az egész szál sárgarépát, babérlevelet, nagy adag kakukkfüvet. Felöntjük annyi marhaalaplével, hogy ellepje a húst és felforraljuk. Közben sózzuk-borsozzuk, beállítjuk az ízét. Előmelegített 140 fokos sütőbe tesszük fedővel letakarva, és 2-3 óra alatt vajpuhára sütjük a húsunkat.

Amíg sül a hús, elkészítjük a köreteket. A császárszalonnát nagy kockákra vagy csíkokra vágjuk (legalább 2 cm) és egy hideg serpenyőben kisütjük lassan az összes zsírját. Félretesszük és a szalonna zsírjában megint lassú tűzön pirítjuk, puhítjuk az aprószemű salottahagymákat. Amikor kész vannak összekeverjük a szalonnával.

A burgonyát hámozzuk, sózzuk-borsozzuk, meglocsoljuk olajjal és betesszük egy órára sülni a hús mellé a sütőbe, amíg puha nem lesz

A kész ragut kivesszük a sütőből a burgonyával együtt. Amíg megpihen a ragu, egy serpenyőben hirtelen lepirítjuk a cikkekre vágott gombát, majd összepirítjuk az egészet az előkészített császárhússal, hagymával és burgonyával. Ez lesz a köretünk. A raguból kivesszük a répát, azt karikákra vágjuk.

A ragut egy tányérba merjük, tetejére kanalazunk a köretből és ráhelyezünk pár karika sárgarépát.

Galló Nóra – a Lidl dietetikusának ajánlásával

A különféle raguk tápanyagdús és laktató ételek, melyeket sokféleképpen variálhatunk a felhasznált alapanyag, a fűszerek és a köretek vonatkozásában is. A magyar konyhának megvannak a klasszikusai, ugyanakkor a nemzetek ételei közül pl.: olasz, francia is érdemes lehet válogatni.

Zöldségragu: a különféle gumós gyökérzöldségek és burgonya jelentős szénhidrát-tartalommal bírnak, ugyanakkor fehérjetartalmuk elhanyagolható, éppen ezért ez az étel köretként is működhet és hús/halétel kísérője lehet. Ha főételként fogyasztanánk, akkor érdemes több gombával készíteni és esetleg borsót, babot is használhatunk a fehérjetartalom növelése érdekében.

Csirke fricassée: ez a többféle zöldséggel gazdagított csirkehúsból készült ragu önmagában, egytálételként is megállja a helyét, de igény szerint rizs- vagy burgonyakörettel is kínálható. A hozzáadott csirkealaplé nemcsak ízét, de az étel tápanyagtartalmát is gazdagítja. A csirkehús rendkívül sovány húsféle, tehát jellemzően alacsony a zsírtartalma, az egyes húsrészek között azonban a csirke esetében is van különbség. A csirkecomb magasabb energia- és zsírtartalommal bír, ugyanakkor fehérjetartalma kissé mérsékeltebb. 

Beef Bourguignon: avagy a vörösboros marharagu szintén egytálételként fogyasztandó, tekintve, hogy burgonya is jelentős mennyiségben található benne. A marha a vörös húsok közé tartozik. Jellemzője, hogy sötétebb színű, tömött rostozatú és márványozott. Zsírtartalma húsrészenként változó, a recepthez ajánlott nyak vagy lapocka közepes zsírtartalmú húsrész, ezért raguk készítésére is alkalmas. A marha továbbá tápanyagokban gazdag és teljes értékű fehérjeforrás, mely rendkívül jól hasznosul. Mindemellett B12-vitamin, vas- és cinktartalma miatt is értékes, a sok-sok zöldség pedig már csak ráadás.

Herczeg Ágnes – A Lidl borszakértőjének ajánlásával

Hercezeg Ági

A raguk esetében is érdemes olyan bort választani, ami nem harsogja túl a fogást magát, így a zöldséges és csirkés raguk esetében a neutrálisabb borokat érdemes előnyben részesíteni az aromatikus borokkal szemben. A zöldséges ragu készítéséhez használt Egri Csillag a kész ételnek is remek kísérője, de épp olyan jó választás lehet mellé egy olaszrizling, chardonnay vagy egy Somlói Piknik is. Ezek a borok a csirke fricassée mellett is tökéletesen megállják a helyüket, mint ahogy a receptben használt Tokaji Amethyst Furmint is. A klasszikus vörösboros marharagu, vagyis a boeuf bourguignon mellé természetesen vörösbor illik. Választhatunk mellé egy kékfrankost – akár ugyanazt is, amit a főzéshez használtunk-, de nagyon finom egy bikavérrel, kadarkával vagy pinot noir-ral is.