Online főzőiskola

Paradicsom lecke a Lidl Konyhában

Paradicsom lecke

Paradicsom lecke a Lidl Konyhában!

Házi paradicsomkonzerv & málnás paradicsomlé

Lesse el Ön is hogyan készíthet gyorsan és egyszerűen paradicsomkonzervet!

Házi paradicsomkonzerv & málnás paradicsomlé

A paradicsom

Bár a paradicsom most már egész évben elérhető, igazán jóízű csak nyáron van. De annyira egyszerű üvegbe zárni az ízét, ha készítünk belőle egy házi konzervet! Ezt később rengeteg módon fel tudjuk használni, mártásokba, levesekbe, szendvicshez vagy akár salátákba.

Házi paradicsomkonzerv & málnás paradicsomlé

  • San Marzano paradicsom, és/vagy nagyobb koktél - 1 kg
  • San Marzano paradicsom, és/vagy nagyobb koktél, héj nélkül - 2 kg
  • Bazsalikom, friss - 1 cserép
  • Klasszikus tetős, 7 dl-es befőttesüvegek - 5-6 db

A hámozott paradicsomok egy részét betesszük a befőttesüvegekbe, szorosan lenyomkodjuk őket, melléjük teszünk pár bazsalikomlevelet. A maradék paradicsomot, sóval, pár bazsalikomlevéllel együtt leturmixoljuk. Az így elkészült pürét leszűrjük és a hámozott paradicsomokra töltjük. 

Melegítsük elő a sütőnket 80 fokra és egy nagy lábosban, amiben elférnek az üvegek forraljunk vizet. 

Állítsuk a feltöltött, lezárt üvegeket a vízbe és 30 percig forraljuk. 

Óvatosan emeljük ki azokat a vízből és tegyük őket a sütőbe 2-3 órára. Ha letelt az idő, a kikapcsolt sütőben hagyjuk reggelig dunsztolódni a konzervünket. Ezzel a folyamattal biztosan csírátlanítjuk az üvegeket és a tartalmukat is, így hosszú ideig használhatjuk majd a spájzból a paradicsomkonzervünket.

A szűrőben maradt paradicsomvelő, és az elhasználatlan paradicsomlé is kincs, mindenképp tegyük el, és használjuk őket a következő két recepthez.

Málnás paradicsomlé:

Hozzávalók 4 pohárhoz, elkészítési idő 30 perc

  • Maradék leszűrt paradicsomlé - 7-8 dl
  • Freshona Málna, fagyasztott - 500 g
  • Víz - 1,5 dl
  • Belbake Kristálycukor - 1 ek
  • Só - 1 kk

A fagyasztott málnát, a vízzel, sóval, cukorral tegyük vízgőz fölé, kb. 20 perc alatt hagyjuk, hogy levet engedjen. Ezt a levet finomszűrőn szűrjük le, a málnákat kicsit nyomkodjuk ki. Ízlés szerint keverjük el a málnalevet a paradicsomlével. Jéggel, extra zöldfűszerrel kiváló nyári frissítő.

Paradicsomos kenyér:

Hozzávalók 4 szelet kenyérhez

  • Szűrőben maradt, sűrű paradicsomvelő - kb. 400-500 g
  • Fokhagyma - 3-4 gerezd
  • Primadonna Extra szűz olívaolaj
  • Kania Frissen őrölt bors
  • Kenyér, kovászolt, szeletelve - 4 szelet

A kenyereket száraz serpenyőben pirítsuk le, majd a vágott fokhagymagerezdeket dörzsöljük bele. Kenjünk rá a paradicsomvelőből, sózzuk, borsozzuk, locsoljuk meg ízlés szerint olívaolajjal.

Paradicsom lecke a Lidl Konyhában!

Bolognai & paradicsomos spagetti sofritoval

A igazi bolognai receptje többé nem titok! Nézze meg Ön is Széll Tamás hogyan készíti el az egyik legnépszerűbb tésztaételt!

Bolognai & paradicsomos spagetti sofritoval

Bolognai tészta

Hozzávalók 4 főre, elkészítési idő 60 perc

  • Combino Spagetti - 1 csomag
  • Húsfarm Darált marhahús - 600 g
  • Salottahagyma, aprítva - 5-6 közepes fej
  • Fokhagyma, aprítva - 1 db
  • Sárgarépa - 1 szál
  • Zellergumó - 1 kisebb darab
  • Angolzeller - 2 szál
  • Petrezselyem - 1 kisebb köteg
  • Vida Estve Kékfrankos - 3-4 dl
  • Kész paradicsomkonzerv - 7 dl
  • Kakukkfű, friss - 1 cserép
  • Bazsalikom - 1 cserép
  • Kania Frissen őrölt feketebors
  • Vita D’or Napraforgóolaj

A sárgarépát, zellert, angolzellert meghámozzuk és egyforma kisebb kockákra (3X3 mm) vágjuk. Egy serpenyőben kevés olajat hevítünk, és hirtelen körbepirítjuk benne a darált húst, sózzuk, borsozzuk. Célunk a pörzsanyag elérése, így válasszunk elég nagy serpenyőt, vagy pirítsuk több körben a húst. A megpirult húst vegyük ki és tegyük félre egy tálban.

A visszamaradt pörzsanyagban kezdjük el pirítani az aprított hagymát, fokhagymát, dobjuk rá az előkészített zöldségeket, és puhítsuk, pirítsuk. Öntsük rá a húst, és húzzuk fel a vörösborral, majd adjuk hozzá a kakukkfüvet. Ha úgy érezzük száraz a mártásunk, egy kevés vizet adjunk hozzá. 30-40 perc alatt pároljuk készre a ragunkat, egy sűrű, redukált, jóízű mártást kell kapjunk.

A legutolsó mozdulatunk a paradicsommártás hozzáadása, akár a házi paradicsomkonzervet, akár vásárolt konzervet használunk így tud megmaradni a friss paradicsomíz, azzal már ne főzzük sokáig a bolognait.
A tésztánkat sós vízben főzzük készre, de ne főzzük túl, maradjon harapása.

A bolognai akkor jó, ha a mártásunk és ragunk mindenhol találkozik a tésztával így azt tálalás előtt akár a serpenyőben akár egy külön tálban forgassuk össze.

Tálaláskor frissen tépkedett bazsalikommal, aprított petrezselyemmel szórjuk meg.

Paradicsomos tészta:

Hozzávalók 4 főre, elkészítési idő 30 perc

  • Combino Spagetti, 4 tojásos száraztészta - 500 g
  • Koktélparadicsom - 30 dkg
  • Primadonna Extra szűz olívaolaj - 1-2 dl, plusz a tálaláshoz
  • Fokhagyma - 1 fej
  • Bazsalikom - 1 cserép
  • Lovilio Grana Padano, reszelve - ízlés szerint

A paradicsomos tésztákból végtelen variációt lehet az asztalra tenni. A klasszikus, hámozott paradicsomalapú mártások hódítottak maguknak a legnagyobb teret, de miért is ne lehetne ebből a komfortzónából kilépni és más technikához nyúlni?

Egy frissebb, nyáriasabb ízt tudunk elérni, ha koktélparadicsomokkal dolgozunk, azt friss fűszerrel, olívaolajjal lágyítjuk. A titka ennek a receptnek az olívaolaj, és az, hogy abban alacsony hőmérsékleten táncoltatjuk a szeletelt fokhagymát és a bazsalikomleveleket. Vigyázzunk rájuk, hogy ne égjenek el, ezért az olajunkat maximum 110 fokon tartsuk, ezzel is elérve, hogy a fokhagyma és a zöldfűszer aromatizálja azt. 

Az igazán tökéletes mártásért a turmixgépet használjuk, amiben a héjas koktélparadicsomokat a már ízesített olívaolajjal keverjük krémesre. Egy selymes, behízelgő, vibrálóan narancssárga mártást kapunk, ami tökéletes lesz ahhoz, hogy akár a paradicsomos tésztát nem kedvelő ismerőseinket is meggyőzzük.

A tálaláshoz másra se lesz szükségünk, mint egy jó adag reszelt parmezánra, pár levél bazsalikomra és pár csepp olívaolajra.

Paradicsom lecke a Lidl Konyhában

Csucsogós lasagne

A lasagne egy igazi olasz klasszikus, amit szinte mindenki szeret! Nézze meg Ön is Széll Tamás hogyan készíti el, és lesse el az apró trükköket!

Csucsogós lasagne

Csucsogós lasagne

Hozzávalók 1 nagyobb porcelántálhoz, kb. 4-6 főre; elkészítési idő kész raguval, 50 perc, ragu nélkül 120 perc

  • Combino Lasagne tészta - 500 g
  • Kész bolognai ragu - 600-800 g
  • Pilos Vaj - 100 g
  • Kész bolognai ragu (Az étel iskolája könyv 93. oldalán) - 600-800 g 
  • Belbake Liszt - 60-80 g
  • Hazánk Kincsei Tej - 1 l
  • Szerecsendió - 1 egész darab
  • Kania Frissen őrölt bors        
  • Lovilio Grana Padano - 1 cikk
  • Lovilio Mozzarella - 3 db
  • Bazsalikom - 5-6 szál

A sütőnket melegítsük elő 180 fokosra és készítsünk elő egy porcelántálat, amiben összeállítjuk majd a lasagne-t.

A lasagne rétegeihez szükségünk lesz egy besamelmártásra, amit nem kell sűrűre készítenünk, különben a tésztánknak száraz hatása lesz a végén.
A besamelhez egy lábosban olvasszuk fel a vajat, amikor már habzik, szórjuk rá a lisztet és készítsünk belőle egy halvány rántást. Folyamatos kevergetés mellett öntsük fel a tejünkkel, sózzuk, borsozzuk és reszeljük bele a szerecsendiót. Lassú tűzön forraljuk ki a lisztízt, sűrítsük a besamelt, majd tegyük félre. 
A száraz lasagne tésztánkat lobogó, sós vízben főzzük félig készre, azaz nagyjából a főzési idő feléig. Így biztosan nem lesz nyers a végeredmény, és, ahogy a mártásban tovább fő majd a tészta, annak keményítőtartalma sűríti tovább a besamelünket.

A porcelántálunk aljába öntsünk a besamelből, tegyünk rá egy réteg tésztát, majd újabb besamelréteg, amit alaposan szórjunk meg a reszelt parmezánnal. Erre jön egy réteg bolognai, amire csipkedhetünk pár levél bazsalikomot. Ismételjük a rétegeket, úgy, hogy az utolsó rétegünk a tészta legyen. Minden réteg besamelre reszeljünk parmezánt és minden ragu rétegre csipkedjünk a bazsalikomból. A végső réteg tésztára még öntsünk besamelt, oszlassuk el, szeleteljük rá a mozzarellánkat, hogy teljesen befedje.

Tegyük az előmelegített sütőbe és 30-40 perc alatt süssük készre, amíg a mozzarellánk aranybarna nem lesz.

Galló Nóra – a Lidl dietetikusának ajánlásával

Mindenki kedvence: a paradicsom (házi konzerv, ivólé, paradicsomos kenyér, lasagne, bolognai)

Akár kicsi, akár nagy, gömbölyű vagy hosszúkás, piros, sárga, zöld vagy fekete, a paradicsom minden fajtája nagy mennyiségű tápanyaggal látja el szervezetünket, ezért érdemes, gyakran, akár napi rendszerességgel fogyasztani. Ebben számos paradicsomkészítmény, illetve Széll Tamás ötletadó receptjei is segítségünkre lesznek!

Miben rejlik a különbség a méreten, a színen és a formán túl? A héj vastagsága, a lédússág, a gyümölcs húsossága, a savasság, és a cukortartalmat jelző Brix-érték mind meghatározóak. A magas Brix-érték egyben a jó minőséget is mutatja, hiszen minél magasabb ez az érték, annál egészségesebb a növény, ráadásul ezzel párhuzamosan nő az eltarthatósági idő is. Továbbá ízesebb, zamatosabb termést, valamint magasabb vitamin- és ásványi anyagtartalmat is jelent.

Meglepő lehet, hogy a paradicsom a burgonyafélék családjába tartozik, eredetileg Dél-, Közép-Amerikában őshonos, de hamar meghódította Európát és a magyar konyhában is rendkívül népszerűvé vált. A nyers, érett paradicsom gazdag A-, B-, C-, és K-vitaminban, folsavban, valamint kalciumban, vasban, magnéziumban, káliumban, melyhez előnyösen alacsony nátriumtartalom társul. Kiemelkedő az antioxidáns tulajdonságú karotinoid tartalma, mely úgynevezett likopin formájában van jelen, ennek köszönheti élénk színét is. A paradicsom emellett luteint is tartalmaz, mely központi szerepet tölt be a szem egészségében és a látásban egyaránt.

Magas víztartalma és a benne található rostok miatt emésztésünkre is pozitív hatást gyakorol. Az antioxidáns hatású likopin a koktélparadicsomban, a paradicsomszószban és a sűrített paradicsomban található meg a legnagyobb mennyiségben. Kedvezően hat a szervezet védekező rendszerére, valamint a szív- és érrendszerünkre is. A paradicsom gyógyhatását már régen is ismerték és külsőleg is használták, például a bőr ápolására.

Tipp: annak érdekében, hogy a paradicsom összes kedvező élettani hatását élvezhessük, fogyasszuk minél változatosabban pl.: nyersen, párolva, főzve, leves, zöldség-, gyümölcslé vagy akár püré formájában. Lehet snack, saláta és szendvics része, valamint különböző szószok-raguk alapanyag is.

Herczeg Ágnes – A Lidl borszakértőjének ajánlásával

Hercezeg Ági

A paradicsomos ételekhez alapvetően a jó savú, gyümölcsökben gazdag rozé és vörösborok passzolnak a leginkább. A könnyedebb húsmentes fogásokhoz mint például a paradicsomos kenyér, válasszuk egy friss rozét, mint például a Neszmélyi , vagy a Sauska rozét, míg az olaszos paradicsomos teszteltelenhez , mint a bolognai és a lasagne, bártan válasszunk egy könnyedebb gyümölcsös  vörösbort mint például a kékfrankos, vagy egy könnyű bikavért, de a karakteresebb ízek kedvelői, fogyaszthatnak mellé egy finom Chianti-t is.