Online főzőiskola

Szabad tűzön

Halak a Lidl Konyhában!

Grillezett halak wokzöldséggel

Nézze meg Ön is, hogyan készül a lazac és durbincs szabad tűzön! Széll Tamástól most azt is megtanulhatja, hogyan készítsen wokzöldséget ehhez a mennyei fogáshoz!

Grillezett lazacfilé és tengeri durbincs:

Hozzávalók:

  • Marinblu Lazacfilé - 4x12-16 dkg
  • Marinblu Tengeri durbincs - 2 db
  • Citrom - 1 db
  • Friss petrezselyem, kakukkfű - ízlés szerint
  • Vita D’or Napraforgó-étolaj - 1-2 ek
  • Só - ízlés szerint
  • Kania Frissen őrölt bors                        

Nyári wokzöldségek:

  • Padlizsán, hasábokra vágva - ½ db
  • Vöröshagyma, cikkekre vágva - 1 nagy fej
  • Újhagyma, nagyobb darabokra vágva - 3-4 szál
  • Cukkini, nagyobb darabokra vágva - 1 db
  • Kápia paprika, nagyobb darabokra vágva - 1 db
  • Cukorborsóhéj, friss - 1 marék
  • Zöldbab, friss - 1 marék
  • Kania Szójaszósz - 1 dl
  • Magyar Akácméz - 1 ek
  • Fokhagyma, aprítva - 2 ek
  • Gyömbér, aprítva - 2 ek
  • Chili, aprítva - ízlés szerint
  • Osztriga- vagy hoisin szósz - 1 ek
  • Lime leve - 1 db
  • Alesto Pörkölt földimogyoró, durvára törve - 3-4 ek
  • Golden Sun Fekete és fehér szezámmag, pörkölve - 1 ek
  • Vita D’or Napraforgó-étolaj - 1-2 ek
  • Só - ízlés szerint
  • Kania Frissen őrölt bors - ízlés szerint

A halakat csak sózzuk, borsozzuk, hagyjuk pihenni a hűtőben legalább egy órát. A zöldségeket is a kívánt rusztikus darabokra vágjuk. Közvetlen sütés előtt a halat szárazra töröljük és a felületét beolajozzuk. A durbincs hasüregébe citromgerezdeket és friss petrezselymet, kakukkfüvet teszünk. Parázs felett kezdünk grillezni, forró rostélyon, oldalanként grillezve pár percig a halakat.
A lazac vastagabb, így azt érdemes egy lábassal a rostélyon letakarni, hogy a csapdába ejtett hő felülről is érje.

Közben a kertbe kihelyezett bográcszsámolyon egy forró wokban vagy nagyméretű serpenyőben elkezdjük a zöldségeket pirítani füstölgő olajon. Ízesítjük a szószokkal, mézzel, fokhagymával, édes és csípős chilivel, gyömbérrel, lime-lével, sóval, borssal, és azonnal tálalunk is, míg a zöldség serceg.
A zöldséget szétterítjük, rárakjuk a lazacot és a lazacra egy-egy durbincsfilét is.
A pörkölt, sótlan földimogyoróval és szezámmagokkal meghintjük.

Lecsó a Lidl Konyhában!

Francia lecsó bográcsban

Nézze meg Ön is, hogyan készül a francia lecsó bográcsban! Tanulja meg Széll Tamástól ezt a rendhagyó receptet!

Francia lecsó bográcsban

Hozzávalók:

  • Sárga és zöld cukkin - 1 db
  • Padlizsán - 1 db
  • Kápia paprika - 2 db
  • Hegyes erős paprika - 2 db
  • Vöröshagyma - 2 nagyobb fej
  • Paradicsomkonzerv, darabos - 2 dl
  • Koktélparadicsom, félbe vagdosva - 2-3 nagy marék
  • Fokhagyma, aprítva - 3 gerezd
  • Baresa Olajbogyó, mag nélkül - 1 nagy marék
  • Italiamo Kaprigyümölcs vagy -bogyó aprítva - 3 ek
  • Bazsalikom, friss, csíkokra vágva - kb. 20 levél
  • Oregánó, friss aprítva - 2 ek
  • Kovászolt kenyérkockák, sütőben pirítva - 5-6 nagy marék
  • Bazsalikom, tépkedve - 1 marék
  • Petrezselyem, tépkedve - 1 marék
  • Primadonna Olívaolaj - 1 dl
  • Vita D’or Napraforgó-étolaj - 1 dl
  • Só és bors

A padlizsánt meghámozzuk és nagyobb kockákra vágjuk. A cukkinit is nagyobb kockákra vágjuk. A bográcsban kevés napraforgó- és olívaolajat hevítünk, és alaposan megpirítjuk benne a padlizsánt és a cukkinit. Ha megpirultak, vegyük ki és tegyük félre.

Az időközben negyed félfőre vágott hagymát a maradék olajon kezdjük dinsztelni. Ha üveges a hagyma, hozzáadjuk a paradicsomkonzervet, a nagyobb kockákra vágott paprikákat és a fokhagymát is, és felöntjük egy kis vízzel. Ha a paprika kissé megpárolódott, sózzuk-borsozzuk és felforraljuk.

Ezután hozzáadjuk a megpirított zöldségeket, az aprított olajbogyót és kaprit.
Amikor majdnem kész, ízesítjük az aprított fűszerekkel és a felezett koktélparadicsomot is hozzáadjuk.

Ha elkészült, ízlés szerint megszórjuk aranybarnára sült, kovászolt kenyérkockákkal és friss bazsalikommal, petrezselyemmel tálaljuk.

Chili con carne receptek a Lidl Konyhában

Chili con carne szabad tűzön

A chilis bab egy teljesen új verziója! Nézze meg Ön is, hogyan készül szabad tűzön a chili con carne, Széll Tamás mutatja!

Chili con carne szabad tűzön

Hozzávalók:

  • Húsfarm Darált marhahús - 500 g
  • Vöröshagyma, finomra vágva - 2 fej
  • Kaliforniai paprika, piros, aprítva - 1 db
  • Fokhagyma, aprítva - 5-6 gerezd
  • Baresa Paradicsomkonzerv, darabos, ízesítetlen - 500 g
  • Freshona Paradicsompüré - 1 ek
  • Freshona Vörösbab, konzerv - kb. 200 g
  • Csöves kukorica, főzve - 2 cső
  • Kania Fahéj - ½ kk
  • Kania Cayenne bors - 1 kk
  • Chilipaprika, aprítva - ízlés szerint
  • Vita D’or Napraforgó-étolaj - kb. 2 dl
  • Só - ízlés szerint
  • Kania Frissen őrölt bors - ízlés szerint

Köret:

  • Milbona Natúr krémsajt - 150 g
  • Hazánk Kincsei Tejföl - 150 g
  • Avokádó - 2 db
  • Lime leve - 1 db
  • Chilipaprika, aprítva - ízlés szerint
  • Fokhagyma, aprítva - ízlés szerint
  • Snack Day Tortillalap - 4 db
  • Hatherwood Cheddar sajt, reszelve - 200 g
  • Koriander, friss, tépkedve - rengeteg
  • Freshona Savanyított Jalapéno paprika - néhány karika
  • Vita D’or Napraforgó-étolaj - 1-2 ek
  • Só - ízlés szerint
  • Kania Frissen őrölt bors - ízlés szerint

A vöröshagymát és a paprikát öntöttvas lábasban, olajon dinszteljük-pirítjuk. Ha szép aranysárga, hozzáadjuk a chilit, a fokhagymát, a paradicsompürét, paradicsomkonzervet és rotyogva forraljuk, koncentráljuk. Ez idő alatt, bőven van időnk a húsra:

A darált húst gazdagon ízesítjük sóval és borssal és két nagydarab „hamburgerpogácsát” készítünk belőle. Vékonyan megolajozzuk és parázs fölött, alaposan meggrillezzük.

Ha kész az alapszószunk és a húsunk is szépen megsült, beletesszük a „hamburgereket” a szószba és fakanállal összetörjük. Ízesítjük cayenne borssal, fahéjjal. Sózzuk és borsozzuk is, rotyogva forraljuk. (Közben, ha szükséges, apránként lehet vízzel a folyadékot pótolni.)

Ezalatt a köretet is elkészítjük:
Az avokádót megtisztítjuk, villával összetörjük, sózzuk, borsozzuk, kevés aprított chilit és fokhagymát adunk hozzá, lime levével megakadályozzuk a barnulást. Hozzákeverjük a tejfölt és a sajtkrémet, és jól összekeverjük. A tortillalapokba sajtot hintünk, feltekerjük, felületét olajozzuk és parázs fölött ropogósra sütjük.

A chili utolsó pillanatában adjuk hozzá a vörösbabot és a csöves kukoricáról késsel levágott és aprított kukoricaszemeket.
Ha kész a chili, mélytányérba tesszük, a tetejére halmozzuk a sűrű, tejfölös avokádót.

Meghintjük sok korianderrel, pár karika savanyú paprikával és a sajtos tortillával tunkoljuk.

Galló Nóra – a Lidl dietetikusának ajánlásával

1.    Lecke: Grillezett lazacfilé és tengeri durbincs, nyári wokzöldségekkel

Az egészségmegőrzés céljából heti minimum 2 alkalommal ajánlott halfogyasztás szerencsére hazánkban is egyre könnyebben megvalósítható, köszönhető ez többek között a LIDL egyre bővülő halkínálatának is, amelyben a lazac és a durbincs egyaránt elérhetők. Színükön kívül ízükben is különböznek, ugyanakkor beltartalmi értékeik igen hasonlóak. Mindkettő tengeri hal, ebből adódóan pedig remek szelén-, jód-, A-vitamin-, kalcium-, B12-, D-vitamin- és omega-3 zsírsavforrások is. Emellett magas biológiai hasznosulású, teljes értékű és könnyen emészthető fehérjeforrások. Tápanyagaik támogatják a szív- és érrendszer, valamint az immunrendszer optimális működését is. Grillezve vagy roston sütve gyors és könnyen emészthető, mégis tápanyagdús ételeket készíthetünk belőlük.

A nyári wokzöldségek közül most a kápia paprikát, a cukorborsót és a zöldbabot emelnénk ki. A kápia paprika húsos, magasabb cukortartalmú, éppen ezért jól grillezhető élénkpiros színű és édeskés ízű paprikaféle egyszerre ízletes és egészséges. Azonban nem kell tőle tartani, hiszen szénhidráttartalma alig haladja meg az 5 gramm/100 gramm mennyiséget. Alacsony energiatartalma ellenére igazi tápanyagbomba, hiszen értékes vitaminokat, ásványi anyagokat, sejtvédő és immunerősítő antioxidánsokat, valamint egyéb növényi hatóanyagokat is tartalmaz. Ide tartoznak a B1-, B2-, C-vitamin, kálium, foszfor, kalcium és a béta-karotin is. 

A cukorborsó jellegzetessége, túl azon, hogy rendkívül édes, ahogy azt a neve is jelzi, hogy nem csak a borsószemeket, hanem a hüvelyét is fogyasztjuk, tehát nem kell megpucolni. Így nem csak kellemes ízt, hanem roppanósságával textúrát is ad a belőle készült ételnek, tápanyagairól már nem is beszélve. Kiváló C-vitamin-forrás, mely erősíti az ereket és támogatja az immunfunkciókat. Káliumtartalma a szív, a vese és az izmok működéséhez elengedhetetlen. Továbbá K-vitaminban, béta-karotinban és prebiotikus élelmi rostokban is bővelkedik, így emésztésünkre is pozitív hatással van.

A zöldbab a nyári hónapok egyik kedvenc szezonális alapanyaga, nem véletlenül. B1-, B2-, C-, K-vitamin-, folsav- és élelmi rosttartalma is jelentős. Nátriumtartalma csekély, viszont káliumban bővelkedik, emiatt a vérnyomás szabályozására, valamint a szív- és érrendszer működésére kedvezően hat. Érdemes tudni, hogy a zöldbab sokkal könnyebben emészthető, mint a szárazbab, tehát emésztőrendszeri panaszok esetén, inkább a zöldbab fogyasztása javasolható a szárazhüvelyesekkel szemben. 

Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan:
•    Energia 1 adagban: 742 kcal
•    Fehérje: 56 gramm
•    Zsír: 45 gramm
•    Szénhidrát: 28 gramm

2.    Lecke: Ratatouille bográcsban

A ratatouille, másnéven a francia lecsó a magyar verzióval ellentétben nemcsak paprikát, paradicsomot, és hagymát tartalmaz, hanem kötelező elemként cukkinit, padlizsánt, kápia paprikát és számos zöldfűszer növényt is. Ebből adódóan nézzük, milyen kedvező élettani hatással rendelkezik.

A tökfélék családjába tartozó cukkini, amit nyári töknek is szoktak hívni, a vitaminok közül elsősorban B-vitaminokat (B1, B2, B3, B5, B6), folsavat, C-vitamint tartalmaz jelentősebb mennyiségben. Jellemző ásványi anyagai pedig a foszfor, a nátrium, a magnézium, és a kálium. Könnyen emészthető, rostokban is gazdag, ráadásul 95%-a víz, kalória és szénhidráttartalma kifejezetten alacsony, így remek testsúly karbantartó és hidratáló hatású zöldség is egyben.
A padlizsánról egy kis érdekesség, hogy a paradicsom és a burgonya rokona, és tulajdonképpen gyümölcs, melyet zöldségként használunk. Textúráját és telítő értékét tekintve jól alternatívája lehet a húsféléknek, ezért számos vegetáriánus, és vegán étel kedvelt alapanyaga. Nagyobb mennyiségben találhatunk benne rezet, mangánt, káliumot, magnéziumot, B-vitaminokat és K-vitamint is. Kiváló hatással van emésztőrendszerünkre, vércukor-, és koleszterinszintünkre egyaránt.

A paradicsom fajtájától függően színében, méretében, ízében egyaránt nagyon eltérő lehet, ezek a tulajdonságai pedig felhasználását is meghatározzák. A nyers, érett paradicsom gazdag A-, B-, C-, és K-vitaminban, folsavban, valamint kalciumban, vasban, magnéziumban, káliumban, melyhez előnyösen alacsony nátriumtartalom társul. Kiemelkedő a karotinoid tartalma, mely likopin formájában van jelen, ez adja élénk színét is, ugyanakkor luteint is tartalmaz, ami pedig a szem egészségéért felelős. Magas víztartalma és a benne található rostok miatt emésztésünkre is pozitív hatást gyakorol. Érdekesség, hogy az antioxidáns hatású likopin a koktélparadicsomban, a paradicsomszószban és a sűrített paradicsomban található meg a legnagyobb mennyiségben. Kedvezően hat a szervezet védekező rendszerére, valamint a szív- és érrendszerünkre is.

Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan:
•    Energia 1 adagban: 784 kcal
•    Fehérje: 15 gramm
•    Zsír: 49 gramm
•    Szénhidrát: 69 gramm

3.    Lecke: Chilli Con Carne szabadtűzön, ahogy én szeretem…

Ennek a mexikói stílusú ételnek, amit chilis babnak is neveznek a húsos és a vegetáriánus változata is közkedvelt és hazánkban is egyre elterjedtebb. A klasszikus recept szerint a húsos verzióhoz darált marhahúst érdemes használni. Mivel a marha a vörös húsok közé tartozik, jellemzője a barnásvöröses szín, a tömött rostozat és a márványozottság. Zsírtartalma húsrészenként változó, de a darát marhára, mely többféle húsrészt is tartalmazhat a 20-30%-os zsírtartalom a jellemző. Emellett teljes értékű fehérje forrás (17-21 gramm fehérje/ 100 gramm hús), mely rendkívül jól hasznosul. Kiváló az A-, a B12-vitamin, a vas és a cink tartalma, melyek például a vérképzéshez és az immunrendszer működéséhez elengedhetetlenek.
Bár számos babfajta létezik, tápanyag tartalmukat tekintve hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek. A vörös bab azonban kissé eltér többi rokonától, mivel sötét színének köszönhetően a legmagasabb antioxidáns tartalma neki van, ezért segíthet rendszeres fogyasztása a krónikus betegségek rizikójának csökkentésében. Tápanyagai közül a B1-, K-vitamin, a folsav, a foszfor, a magnézium és a nátrium is kiemelhetők, ezek mellett molibdén, vas és mangán tartalma is említést érdemel.

A kukoricát érdemes minél kevésbé feldolgozott formában, például főzve, grillezve fogyasztani, ahogy ebben a receptben is, mivel így marad meg benne a legtöbb tápanyag és emiatt így élvezhetjük a legtöbb pozitív élettani hatását. B-vitamin és folsav tartalma mellett foszfor, kálium, kalcium és magnézium tartalma is említést érdemel, melyek kedvezően hatnak a fogazatunk és csontozatunkra. Ugyan jó tudni, hogy magasabb keményítő tartalmú zöldség, de emellett rost és fehérjetartalma sem elhanyagolható, felszívódása mérsékeltebb, így mértékkel szénhidrát-anyagcsere betegségek (inzulinrezisztencia, cukorbetegség), vagy fogyni vágyók esetében is fogyasztható.

Az avokádó további tápanyagokkal egészíti ki ezt az egytálételt, mivel kiemelkedő forrása a legtöbb zsírban oldódó vitaminnak, a C-vitaminnak, a B5-, és a B6-vitaminnak. Emellett káliumot és jótékony zsírokat is jelentős mennyiségben tartalmaz. Antioxidánsokban rendkívül gazdag, ezért jótékony hatással van bőrünkre, immunrendszerünkre, valamint szív-és érrendszerünkre egyaránt.

A zöldfűszerekhez tartozó koriander is említésre méltó, mivel jelentősebb mennyiségben tartalmaz A-, C-, és K-vitamint, folsavat, káliumot, vasat, magnéziumot és kalciumot is. Erős méregtelenítő hatása van, így az emésztő és méregtelenítő szervekre (máj, vese, tüdő, bőr) is kedvezően hat. Érdemes rendszeresen fogyasztanunk, hiszen tápanyagtartalma miatt kifejezetten értékes, ráadásul ízét tekintve is különleges.

Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan:
•    Energia 1 adagban: 1459 kcal
•    Fehérje: 65 gramm
•    Zsír: 83 gramm
•    Szénhidrát: 112 gramm

Herczeg Ágnes – A Lidl borszakértőjének ajánlásával

Hercezeg Ági

A nyár a friss zöldségekről, gyümölcsökről, a kerti sütögetésekről és a nagy bográcsozásokról szól, így borokban is olyanokat érdemes választani, amelyek passzolnak ezekhez az ízekhez, és természetesen sokszor a nagyobb társasághoz. A lazachoz, a wokban készült zöldségekhez, a lecsóhoz és a friss paradicsomos ételekhez is nagyon jól illenek a behűtött száraz rozék és az olaszrizling, például egy Balatonbor, de akár a fröccsök is fehér- vagy rozéborból, hiszen a nagy melegben, főleg a nyílt tűz mellett nem szabad elfelejtkezni a hidratálásról sem. A komolyabb, húsos bográcsos ételekhez, így a chili con carne mellé is, jöhetnek a tartalmasabb vörösborok, akár egy egri bikavér, egy villányi Cabernet Franc vagy egy cuvée.