Online főzőiskola

Tavasz kincsei

Tavaszi ételek a Lidl Konyhában!

Tavaszüdvözlő spárgás tészta

Tudja meg Ön is hogyan készül egy igazán különleges spárgás tészta! Nem kell mást tennie csak megnéznie ahogy Széll Tamás elkészíti ezt az igazi tavaszi receptet!

Tavaszüdvözlő spárgás tészta

Hozzávalók:

  • Tojássárgája - 2 db
  • Sauvignon Blanc - 1 dl
  • Primadonna Olívaolaj - 6-7 ek + tálaláshoz
  • Lovilio Parmezán sajt, reszelve - 1 nagy marék + tálaláshoz
  • Házi gyúrt tészta vagy Combino Száraztészta - 100-125 g / 1 fő
  • Frissen őrölt bors

Lidl piac kínálatából:

  • Zöld spárga - 2-3 szál/fő
  • Fehér spárga - 2-3 szál/fő
  • Salottahagyma - 2-3 közepes fej
  • Fokhagyma, aprítva - 3-4 gerezd
  • Petrezselyem, aprítva - 1 köteg
  • Friss citrom leve - pár csepp

Lágy tojássárgája:

  • Tojássárgája - 1 db / 1fő
  • Vita D’or Napraforgóolaj - 1-2 dl
  • Fokhagyma - 4-5 gerezd
  • Kania Babérlevél - 2db
  • Kakukkfű - 4-5 szál

Gyúrt tészta:

  • Belbake Liszt - 500 g
  • Tojássárgája - 6 db
  • Tojás egész - 3 db
  • Primadonna Olívaolaj - 2 ek
  • Só - 1\2 ek

Gyúrt tészta:

Házi gyúrt tésztát készítünk, amihez a liszthez adjuk a tojássárgáját, az egész tojást, az olívaolajat és a sót. Kézzel vagy dagasztógéppel összegyúrjuk, és egészen simára, homogénre dolgozzuk, szánjunk erre 10-15 percet.
Szorosan fóliába csomagoljuk és legkevesebb két órát pihentetjük, de sokkal jobb, ha másnap dolgozunk vele.

Tésztagéppel, ennek hiányában sodrófával nyújtjuk kb. 2 mm vastagságúra a tésztát és szintén tésztagéppel metéljük tetszőleges hosszú és formájú szálakra, esetleg késsel is vághatjuk vékony csíkokra. A tészta darabolása közeben gazdagon lisztezzük a munkafelületet és a tésztát is!

A kész tésztát hűtőben, de jobb, ha fagyasztóban tároljuk.

Lágy tojássárgája:
Az olajat kis méretű edénybe tesszük, hogy ellepje majd a tojássárgákat.

Hozzáadjuk az összes fűszert és tűzre tesszük. Az olajat addig melegítjük, míg a fűszerek picit el kezdenek mocorogni, ez kb. 100-110 fok. Ekkor lehúzzuk a tűzről és óvatosan hozzáadjuk a tojássárgákat. A langyos olajban tarthatjuk a tojássárgákat a tálalás végéig. Ez idő alatt elveszti nyersességét, de lágy marad.

Spárgás tészta:
A zöld spárgák „pikkelyeit” eltávolítjuk, a fehéreket meghámozzuk. A spárga fejeit egészben hagyjuk, a szárukat vékony karikákra vágjuk és félretesszük.

Nagy fazék vizet forralunk és egy másik nagyméretű serpenyőben a finomra vágott salottát és fokhagymát az olíván éppen csak megfuttatjuk. Felöntjük fehérborral és egyúttal el is tüntetjük róla.

Ha forr a víz, a tésztát kifőzzük. Míg fő a tészta, maximum 1-2 percig pároljuk-pirítjuk a hagymán a spárgakarikákat és a fejeket. Ha a tészta elkészül, azonnal leszűrjük és a spárgára dobjuk.

Pár kanál főzővizet adunk hozzá és forrón tartva a tűzön, de nem forralva, hozzáadjuk a reszelt parmezánt, a tojássárgáját és a zöldfűszereket is rászórjuk. Krémes-mártást hozunk így létre a tésztán. Pár csepp citromlével frissítjük.

Azonnal tálaljuk, a tészta közepére egy-egy lágy tojássárgáját teszünk, meghintjük még parmezánnal, olívaolajjal és frissen őrölt borssal.

Tavaszi ételek a Lidl Konyhában!

Roppanós spárga & újburgonya béarni köntösben

A tavasz slágerzöldsége egyértelműen a spárga! Tanulja meg Ön is Széll Tamástól hogy készíthető el a fehér vagy akár a zöld spárga. Nem kell mást tennie csak megnéznie a videót!

Roppanós spárga & újburgonya béarni köntösben

Hozzávalók:

Újburgonya:

  • Újburgonya - 6-10 szem / 1fő
  • Petrezselyem - 1 köteg
  • Fokhagyma - 8-10 gerezd
  • Pilos Vaj - 5-6 ek
  • Kania Kömény, őrölt - 1 csipet

Fehér és zöld spárga:

  • Fehér spárga - 6-8 szál / fő
  • Zöld spárga - 6-8 szál / fő
  • Primadonna Olívaolaj - 5-6 ek
  • Pilos Vaj - 1-2 ek
  • Belbake Cukor - 1 csipet
  • Kania Frissen őrölt bors

Hollandi mártás:

  • Thrummerer Egri Csillag - 3 dl
  • Víz - 1 dl
  • Sonkahagyma, aprítva - 2 fej
  • Fokhagyma, szeletelve - 1 gerezd
  • Citromszeletkék - 3-4 db
  • Fehérborecet - 3 ek
  • Kania Egész bors - 20 szem kb.
  • Kakukkfű, friss - 5-6 szál
  • Kania Tárkony, szárított - 1 kk
  • Kania Babérlevél - 1 db
  • Tojássárgája - 5 db
  • Pilos Vaj, olvasztva, tisztítva - kb. 200 g

Béarni mártás:

  • Lilahagyma aprítva - 1 ek
  • Snidling, aprítva - 1 ek
  • Petrezselyem, aprítva - 1 ek
  • Dijoni mustár - 2 kk

Fehér és zöld spárga:

A fehér és zöld spárgát két különböző módon készítjük el. Lehet a kettőt egyszerre is készíteni, vagy csak az egyiket, csak a másikat.

Fehér spárga:

A spárgák végeit levágjuk, nem pazarolva, maximum a végeitől számolva 2-3 cm-re. Hámozóval meghámozzuk és nedves konyharuhába tekerve tároljuk, míg végzünk az összes spárgával.

Ha elkészültünk, nagyobb méretű sütőpapír közepére tesszük a spárgákat, adagonként 6-8 szálat, ahogy szeretnénk. Csipet sóval meghintjük és egy nagy kanál vajat teszünk rá. A sütőpapírba tekerjük a spárgaköteget és a végeit felhajtjuk. Az így elkészített tasakokat félretehetjük, 190 fokos sütőbe téve fogjuk sütni-párolni kb. 15 percig. Érdemes akkor a sütőbe tenni, mikor éppen felforrt a burgonya, hogy egy időben készüljön el. Forrón, illatosan tálaljuk.

Zöld spárga:

A spárgák végeit levágjuk, egyforma hosszúra szabjuk. A „pikkelyeket” kiskéssel eltávolítjuk.

Az olívaolajat felhevítjük és beledobjuk az egész zöld spárgákat. A sercegő spárgát sózzuk, borsozzuk és 1 dl vizet öntünk rá, aminek robbanásszerűen kell elpárolognia azonnal. Gyorsan lefedjük, hagyjuk így pirulni-párolódni 2 percig. Ha elpárologta a levét, pár csepp citromlével frissítjük és azonnal tálaljuk!

Újburgonya:

Az újburgonyát körömkefével megsikáljuk és megmossuk. Magasabb falú serpenyőbe tesszük és felöntjük annyi vízzel, hogy éppen ellepje. 3-4 kövér evőkanál vajat adunk hozzá és tűzre tesszük.

Ízesítjük sóval, csipet köménnyel, néhány gerezd zúzott fokhagymával és a petrezselyem egész száraival. Felforraljuk és közepes tűzön főzzük-pároljuk puhára kb. 15perc alatt. (Ez idő alatt elkészül a spárga is a sütőben.)

Mire megfő a burgonya a folyadék nagy részét el kell, hogy párologja és egy vajas-szirupos bevonó kell, hogy körbe vegye a burgonyát.

Kevés, sűrű lében tarthatjuk melegen tálalásig és az utolsó pillanatban hintjük meg friss petrezselyemmel és/vagy medvehagymával. A frissen megsült spárgával és a mártással tálaljuk.

Béarni mártás:

A mártáshoz a fehérbor redukcióval kezdünk: a vizet, fehérbort, egész borsot, friss kakukkfüvet, fokhagymát, fehérborecetet, sonkahagymát, tárkonyt, babért, citromszeleteket feltesszük egy kisebb fazékba a tűzre és kb. felére-kétharmad részére sűrítjük. Ha elkészült, félretesszük hűlni picit a fűszerekkel, közben a vajat is felolvasztjuk egy másik edényben.

Keverőtálba tesszük a tojássárgáját, megsózzuk, rászűrünk a hollandi alapból kb. 1-1,5 dl-t.

Vízgőz felett habosítjuk, sűrítjük, habverővel keverve egy percre sem állunk le.

Ha kellően sűrű és habos, vékony sugárban csurgatjuk hozzá a langyos vajat, míg selymes, vajasan illatos nem lesz. Pár csepp citromlével és ha szükséges még, sóval ízesítjük.

A legvégén adunk hozzá további ízesítőket: aprított lilahagymát, tárkonyt, snidlinget, petrezselymet, dijoni mustárt.
A mártást igyekezzünk a tálalás utolsó pillanatára hagyni, azonnal tálaljuk.

Tavaszi ételek a Lidl Konyhában

Egy pohárnyi epres álom fehér csokoládéval

Ha egy igazán különleges tavaszi desszertre vágyik, ne keressen tovább! Nézze meg Ön is, hogyan készül ez az ínycsiklandozó  epres pohárkrém

Egy pohárnyi epres álom fehér csokoládéval

Hozzávalók:

Pisztáciás piskóta:

  • tojássárgája - 3 db
  • tojásfehérje - 3 db
  • Belbake Kristálycukor - 10-10 dkg
  • Belbake Liszt - 6 dkg
  • Alesto Pisztácia, natúr, finomra őrölve - 6 dkg
  • só - 1+1nagy csipet

Eperszirup:

  • Tokaji Amethyst Szamorodni - 3 dl
  • Citrom és narancs leve - pár csepp
  • Citrom és narancs héja - fél-fél narancs és citrom
  • Eper, fagyasztott, kiolvasztva - 5 dkg
  • Confeira Méz - 1 ek

Eperragu:

  • Fagyasztott és friss eper - 200 g és 100-150g
  • Víz - 500 ml
  • Belbake Kristálycukor - 100 g

Eperhab:

  • Friss eper - 500 g
  • Pilos Tejszín, kemény habbá verve -  500 g
  • Belbake Lapzselatin - 5 db
  • Belbake Kristálycukor - 150 g
  • Citrom leve - fél db
  • Belbake Vaníliarúd - 1 db

Összeállításhoz:

  • Friss eper, hántolt pisztácia, fehér csokoládé

Pisztáciás piskóta:

A piskótához a tojássárgáját az egy csipet sóval a cukor felével elektromos habverővel fehéredésig habosítjuk. Ha elkészültünk, félretehetjük.

A tojásfehérjét a másik csipet sóval elkezdjük habbá verni, mikor már félig kemény a hab, hozzáadjuk a cukor másik felének egy részét! Tovább habosítjuk és apránként adagoljuk a cukrot.

Mikor már elfogyott a cukor és habunk fényes, kemény, elkészültünk. A tojássárgájás masszát hozzáforgatjuk óvatosan a fehérjehabhoz és miközben óvatosan kevergetjük, hozzá szitáljuk a lisztet és az őrölt pisztáciát. Sima, könnyű légies masszát kell kapjunk.

Egy kisebb méretű tepsi aljára szabunk egy tökéletesen passzoló sütőpapírt, ügyeljünk, hogy a sarkai se gyűrődjenek meg!

Beletesszük a masszát és egyenletesen elsimítjuk. 180 fokos előmelegített sütőben sütjük 10 percig.

Ha elkészült, még forrón körbe vágjuk a piskótát és kivesszük a tepsiből, konyharuhával letakarva hagyjuk kihűlni. 

Eperszirup:

A kiolvadt epret villával összetörjük, majd felöntjük a borral. Pár csepp citrom- és narancslevet adunk hozzá, ízesítjük egy kis citrom- és narancshéjjal, mézzel.

Tűzre tesszük és felforraljuk. Pár percig forraljuk, míg a bor egy része elpárolog. Ha kész, hagyjuk kihűlni, félretéve pihentetjük.

Eperragu:

A fagyos, de már kiolvadt epret a vízzel és cukorral felfőzzük kb. 10-15 percig, míg sűrű, intenzív eperízű és színű dzsem készül belőle. Míg ez megtörténik, érdemes felkockázni a friss epret és félretenni. Ha elkészült a dzsemszerű eperpürénk, finomszűrőn átpasszírozzuk és míg meleg, hozzá adjuk az idő közben kockákra vágott friss epret, hogy kapjon egy minimális hőt. Ha elkészült, félretehetjük.

Eperhab:

Az epret felaprítjuk és a cukorral, citrom levével és a vanília kikapart magjával, magházával rövid ideig forraljuk. Ha az eper levet engedett és összeesett, kézi turmix-szal alaposan pürésítjük.

Visszatesszük az edénybe, egyet forralunk rajta és hozzá adjuk az idő közben hideg vízben áztatott zselatinlapokat. Simára keverjük, hagyjuk teljesen lehűlni, ami legkevesebb mint 4 óra, de jobb, ha egy éjszaka.

A megpihent, enyhén zselés állagú eperalapot újra simára turmixoljuk és a kemény habbá vert tejszínhabbal összeforgatjuk. Csillagcsővel ellátott habzsákba töltjük a kész eperhabot.

Összeállítás:

A piskótát köralakú kiszúróval kiszúrjuk és gazdagon beecseteljük az epersziruppal. Tetszőleges poharak belső szélét díszítjük friss eperszeletekkel, majd az aljába teszünk egy kis eperhabot és eperragut is. Rátesszük az epersziruppal beecsetelt piskótát, majd újabb adag eperragut és gazdagon eperhabot.

A tetejét díszítjük maradék raguval, esetleg friss eperrel, aprított pisztáciával és fehércsokoládé-forgáccsal.

Hűtőbe tesszük és hagyjuk félóra-óra alatt összeérni.

Galló Nóra – a Lidl dietetikusának ajánlásával

1.Lecke: Tavaszüdvözlő spárgás tészta

Ennek a tavaszi tésztaételnek a középpontjában a spárga és a tojássárgája állnak. Ezeknek az alapanyagoknak a párosítása igazi gasztronómiai élményt nyújt, de makro- és mikrotápanyagok tekintetében is előnyös.

A spárga egy olyan világszerte elterjedt és népszerű zöldség, mely többféle színben is kapható, beleértve a zöldet, fehéret és lilát. Egyik népszerű felhasználási módja a tésztás ételek, vagy a rizottók, de párolva és sütve is kínálják húsok, halak kísérőjeként. A spárga amellett, hogy alacsony kalóriatartalmú, és magas víztartalmú, tele van alapvető vitaminokkal, ásványi anyagokkal és antioxidánsokkal. Kiváló k-vitaminforrás, amely a véralvadásban és a csontok egészségében szerepet játszó nélkülözhetetlen tápanyag. Ezen kívül magas foláttartalommal is rendelkezik, amely esszenciális számos szervezetünkben zajló folyamathoz, beleértve a sejtnövekedést és a DNS-képződését.

A tojás, annak ellenére, hogy egyetlen sejt, szinte az összes létfontosságú vitamin és ásványi anyagmegtalálható benne. Komplett fehérjeforrás, vagyis tartalmazza az összes esszenciális aminosavat (= fehérjék építőköveit), ráadásul a szervezetben jól hasznosuló formában, ezért mondjuk, hogy magas biológiai értékkel rendelkezik. Sárgájában található a legtöbb vitamin és ásványi anyag. Kiemelendő a benne található nagy mennyiségű kolin, mely több szempontból is (pl.: idegrendszer, anyagcsere) bizonyítottan pozitív hatású. Továbbá vitaminjai és ásványi anyagai közül érdemes megemlíteni az E-, a D-, a B12-vitamint, a vasat, és a cinket is.

Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan:

  • Energia 1 adagban: 1430 kcal
  • Fehérje: 36 gramm
  • Zsír: 94 gramm
  • Szénhidrát: 105 gramm

2. Lecke: Roppanós spárga & újburgonya béarni köntösben 

Az előző receptnél már megismerkedtünk a spárgával, nézzük mit érdemes tudni az újburgonyáról és a béarni mártásról. A zsenge, tavaszi újburgonya egyik érdekessége, hogy a téli burgonyához képest mérsékeltebb szénhidráttartalommal (16 gramm/100 gramm), ugyanakkor magasabb víz- és C-vitamintartalommal rendelkezik, így rendszeres fogyasztása még fogyni vágyók és szénhidrát anyagcserezavarral küzdök számára is ajánlható, főleg, ha bő zsírban sütés helyett párolva készítjük, ahogy ennél a receptnél is. B-vitaminok közül kiemelendő a B1, B2, B3 és B6, ásványi anyagai közül pedig a kálium, a foszfor és a magnézium. Az újburgonya zsenge héját nem szükséges eltávolítani, hiszen így több élelmi rosthoz juthatunk hozzá. Érdemes tudni, hogy antioxidánsainak nagyobb része is a héjban koncentrálódik.

A béarni mártás élvezeti értékén felül, némi fehérjével, zsiradékkal és számos mikrotápanyaggal egészíti ki az újburgonyát és a spárgát, a felhasznált tojássárgájának, a vajnak, a hagymaféléknek és a rengeteg friss zöldfűszernek köszönhetően. Éppen ezért ez a kombináció lassítja az étel szénhidráttartalmának felszívódását, kedvező hatást gyakorolva vércukor és inzulinszintünkre. További érdekesség, hogy a kakukkfű, a tárkony, a snidling és a petrezselyem egyrészt kiváló immunerősítő antioxidáns források, másrészt emésztést segítő hatásúak is.

Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan:

  • Energia 1 adagban: 1090 kcal
  • Fehérje: 15 gramm
  • Zsír: 81 gramm
  • Szénhidrát: 61 gramm

3.Lecke: Egy pohárnyi epres álom fehér csokoládéval

A bogyós gyümölcsök közé tartozó eper jellemzője az élénkpiros szín, a lédús, zamatos gyümölcshús, és az édes íz természetes gyümölcscukor tartalmának köszönhetően. Éppen ezért, ha érett epret használunk, akkor kevesebb hozzáadott cukor is elegendő a tavaszi epres pohárdesszert elkészítéséhez. Az eper kiváló C-vitamin- és mangánforrás, valamint megfelelő mennyiségű folsavat (B9-vitamin) és káliumot is tartalmaz. Nagyon gazdag antioxidánsokban és növényi hatóanyagokban, melyek jótékony hatással lehetnek a szív egészségére és a vércukorszint szabályozására egyaránt.

Az eper főként vízből (91%) és szénhidrátból (7,7%) áll, tehát ez azt jelenti, hogy 100 grammjában 6 gramm szénhidrát van, így a legalacsonyabb szénhidráttartalmú gyümölcsök közé tartozik. Emellett csak csekély mennyiségű zsírt (0,3%) és fehérjét (0,7%) tartalmaz. A rostok (vízben oldódó és nem oldódó) az eper szénhidráttartalmának kb. 26%-át teszik ki. Az élelmi rostok fontosak a bélben lévő barátságos baktériumok táplálása és az emésztőrendszer egészségének javítása szempontjából. Továbbá hozzájárulhatnak a testsúlycsökkentéshez és számos betegség megelőzéséhez is.

A recept másik főszereplője, a pisztácia, melyet nemcsak egyedülálló íze, hanem beltartalmi értéke is különlegessé tesz. A pisztácia gazdag fehérjékben, rostokban és antioxidánsokban. Számos más nélkülözhetetlen tápanyaggal is büszkélkedhet, beleértve a B6-vitamint és a káliumot. A B6-vitamin számos testi funkcióhoz járul hozzá, beleértve a vércukorszint szabályozását és a hemoglobin képződését, amely molekula oxigént szállít a vörösvértestekben. Érdekesség, hogy a diófélék közül a pisztácia tartalmazza a legtöbb luteint és zeaxantint, mindkettő nagyon fontos antioxidáns a szem egészségeszempontjából. Ezen kívül a pisztáciában található antioxidánsok két legelterjedtebb csoportja – a polifenolok és a tokoferolok – segíthetnek a rák- és a szívbetegségek elleni védekezésben. Fontos megjegyezni, hogy a pisztáciában található antioxidánsok nagyon jól hozzáférhetőek a szervezet számára, így az emésztés során nagyobb valószínűséggel szívódnak fel.

Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan:

  • Energia 1 adagban: 1180 kcal
  • Fehérje: 21 gramm
  • Zsír: 56 gramm
  • Szénhidrát: 134 gramm

Herczeg Ágnes – A Lidl borszakértőjének ajánlásával

Hercezeg Ági

Tavasszal a természetben a friss, ropogós, üde ízek kapják a főszerepet, amelyekhez remekül passzolnak a hasonló karakterisztikával bíró borok. Hagyjuk, hogy az ösztöneink diktáljanak, és kísérletezzünk a friss ízekkel a legfrissebb évjáratú borokból válogatva. A medvehagyma és a spárga mellé a Sauvignon Blanc, a Badacsonyi Olaszrizling és a Zöldveltelini a legjobb választás, de ha egy gazdagabb mártás is van mellé, akkor akár egy finom Chardonnay-jel is kínálhatjuk. A friss eper a legfinomabb egy pohár hideg pezsgővel, amelyből választhatunk az ízlésünknek megfelelően édeset vagy rozét is, ha pedig borban gondolkozunk, akkor egy félédes könnyed muskotály, egy Kaliforniai Zinfandel Rozé vagy egy Tokaji Késői Szüret a legharmonikusabb vele.