Online főzőiskola

Vegán

vegán hamburgerbuci

Vegán hamburgerbuci

Friss, finom, omlós és teljesen vegán! Nézze meg Ön is, hogyan készíti el ezt a hamburgerbucit Széll Tamás!

Hozzávalók

Hamburgerbuci:

  • Belbake Finomliszt - 600 g
  • Vemondo Bio zabtej - 1,5 dl + kenéshez
  • Freshona Csicseriborsó-konzerv leve - 1,5 dl
  • Belbake Kristálycukor - 2 ek
  • Belbake Szárított élesztő - 14 g (2 zacskó)
  • Só - 3 nagy csipet
  • Primadonna Olívaolaj -  3 ek
  • Vita D'or Kókuszzsír - 3 ek
  • Golden Sun Fehér és fekete szezámmag - pár csipet

Elkészítés:

A zabtejet és a csicseriborsó-konzerv levét összeöntjük, meglangyosítjuk, hozzáadjuk a cukrot és beleszórjuk a szárított élesztőt, amit felfuttatunk.

Közben a lisztet átszitáljuk és hozzáadjuk a sót, majd dagasztógépben elkezdjük keverni és hozzácsurgatjuk az élesztős folyadékunkat. Simára dagasztjuk, és az utolsó pár percben hozzáadjuk az olívaolajat és a kókuszzsírt is. Sima, homogén masszát dagasztunk, amit letakarva a duplájára kelesztünk.

A kelt tésztából tetszőleges darabokat vágunk és felgömbölyítjük.

Sütőpapírral leterített tepsire tesszük a gombócokat, kissé lelapítjuk és megkenjük zabtejjel.

Langyos helyen duplájára kelesztjük, majd megint megkenjük zabtejjel és megszórjuk szezámmaggal. Előmelegített 190 fokos sütőben sütjük kb. fél órán keresztül aranybarnára.

vegán hamburger

Vegán zöldséges hamburger, sült fokhagymás paradicsomszósszal

Tanulja meg Ön is, hogyan készül a vegán húspogácsa! Széll Tamás mutatja mi kerül a hamburgerbuciba!

Hozzávalók:

Zöldségpogácsa:

  • Campo Largo Lencse, főzve - 4-5 ek
  • Burgonya, reszelve - 2-3 közepes burgonya
  • Zeller, reszelve - 1 közepes fej
  • Sárgarépa, reszelve - ½ szál
  • Gomba, reszelve - 300 g
  • Petrezselyem, finomra vágva - 1 köteg
  • Só - ízlés szerint
  • Kania Frissen őrölt bors - ízlés szerint
  • Kania Szójaszósz - 2 ek
  • Vita D'or Napraforgó-étolaj - 1-2 ek

Marinált hagyma:

  • Lila hagyma - 1 közepes fej
  • Só - 1 csipet
  • Belbake Kristálycukor - 1 csipet
  • Fehérborecet - 2 ek

Sült fokhagymás paradicsomszósz:

  • Fokhagyma - 3 fej
  • Só - 1 csipet
  • Belbake Kristálycukor - 1 csipet
  • Vita D'or Napraforgó-étolaj - kb. 1 ek
  • Házi aszalt koktélparadicsom - 1 kisebb üvegnyi
  • Víz - 3 ek        
  • Kania Mustár - 3-4 ek
  • Madársaláta - 3 nagy marék
  • Csemegeuborka, nagyobbak - 3-4 db

Elkészítés:

Az egész fokhagymákat sózzuk, pici cukorral megszórjuk, kevés olajat locsolunk rá és alufóliába csomagoljuk. Előmelegített 180 fokos sütőbe tesszük 40 percre, krémesre, puhára sütjük.

Közben a gombát nagylyukú sajtreszelőn lereszeljük, és forró serpenyőben kevés olajon megpirítjuk. Sózzuk, borsozzuk, és ha megpirult, hozzádobjuk a reszelt zellert és sárgarépát is. Amikor picit összeesett, egy keverőtálba tesszük. Hozzáadjuk a finomra vágott petrezselymet és a durvára aprított főtt lencsét. A zöldségkeverékünket ízesítjük sóval, borssal, szójaszósszal, hozzátesszük a lereszelt, kinyomkodott burgonyát, összekeverjük, és hamburgerpogácsákat formázunk belőle. Közepesen forró serpenyőben kezdjük sütni kevés olajon aranybarnára. Oldalanként 8-10 percig is érdemes sütni, hogy a zöldségek szépen összepuhuljanak és megpiruljanak.

A megsült krémes fokhagymát kinyomkodjuk a héjából és az aszalt paradicsommal és kb. 3 evőkanál vízzel selymesre, imitt-amott darabosra turmixoljuk.

A lila hagymát vékonyra szeljük, csipet sóval, cukorral és az ecettel savanyítjuk és pihentetjük.

Ha mindenünk elkészült, a bucikat félbevágjuk és megpirítjuk. Vékonyan megkenjük mustárral, rátesszük a pirult zöldségpogácsát, majd a salátát, csemegeuborkát és a pácolt hagymát. Megpakoljuk a sült fokhagymás paradicsomszósszal is, és forrón fogyasztjuk.

Egészben sült krémes padlizsán paradicsomsalsával, ropogós krutonnal

Egészben sült krémes padlizsán paradicsomsalsával, ropogós krutonnal

A padlizsán elkészítésének rengeteg módja van, de most Széll Tamás megmutat egy igazán pikáns és vegán verziót. Nézze meg Ön is a videót!

Hozzávalók:

  • Rusztikus bagett, Lidl pékáru - 15 cm-es darab
  • Padlizsán - 2 db
  • Fokhagyma, aprítva - 1 gerezd
  • Gyömbér, aprítva - 1 kk
  • Citromhéj, reszelve - ½ db
  • Kakukkfű, aprítva - 3-4 szál
  • Primadonna Olívaolaj - 0,5 dl
  • Kania Szójaszósz - 2 ek
  • Juharszirup - 1 ek

Paradicsomsalsa:

  • Koktélparadicsom, kis cikkekre vágva - 200 g
  • Lila hagyma, finomra vágva - 1 kisebb fej
  • Fokhagyma, aprítva - 1 gerezd
  • Snackuborka - 10 cm-es darabka
  • Freshona Csicseriborsó-konzerv, aprítva - 3-4 ek
  • Menta, koriander, petrezselyem, aprítva - 1-1-1 köteg
  • Freshona Savanyított jalapeno paprika, aprítva - 2 ek
  • Só - ízlés szerint
  • Kania frissen őrölt bors - ízlés szerint
  • Primadonna Olívaolaj - ízlés szerint

Elkészítés:

A padlizsánt félbevágjuk, belső felét négyzetalakban bevagdossuk és egy kis aprított fokhagyma, gyömbér, citromhéj, kakukkfű, olívaolaj, juharszirup és szójaszósz keverékkel bedörzsöljük. Sózzuk-borsozzuk, egy tepsibe sütőpapírt rakunk és előmelegített 200 fokos sütőben, nem siettetve, vajpuhára, krémesre sütjük.

Míg sül a padlizsán, elkészítjük a paradicsomsalsát: A koktélparadicsomokat negyed kis cikkekre aprítjuk és sózzuk- borsozzuk. Egy szűrőre tesszük, hogy a leve nagyrésze kicsepegjen.

Finomra aprítjuk a lila hagymát, fokhagymát, uborkát, csicseriborsót, mentát, koriandert, petrezselymet és a csípős, savanyított jalapeno paprikát is.
A kicsepegett, koncentrált paradicsomhoz adunk minden aprított összetevőt, sózzuk, borsozzuk, kevés olívaolajat öntünk rá és alaposan elkeverjük.

A bagettet éles kenyeres késsel a lehető legvékonyabbra szeleteljük és sütőpapírral bélelt tepsire téve sózzuk, borsozzuk, majd olívaolajjal meglocsolva a padlizsán mellé tesszük a sütőbe és ropogósra, aranybarnára sütjük.

Kb. 30 perc elteltével, ha egy villa ellenállás nélkül siklik a padlizsán húsába, a sütőt grillfokozatra állítjuk és picit rápirítunk. (Közben a krutonokat kivesszük.)

A sült, forró, krémes padlizsán tetejére halmozzuk a salsát, amit megtűzdelünk sűrűn a ropogós bagettszeletekkel.

Azonnal fogyasztjuk ezt a könnyű, nyári zöldséges fogást.

Galló Nóra – a Lidl dietetikusának ajánlásával

1.    lecke: Vegán hamburgerbuci

A vegán hamburgerbuci jellegzetessége, hogy ebben a receptben növényi tejhelyettesítő itallal, egészen pontosan Vemondo Bio Zabtejjel, valamint a csicseriborsó-konzerv levével, ún. aquafabaval készül. A hétköznapi nyelvben a zabtej, hivatalosan a zabital a növényi italok között közepes energia- (kb. 40 kcal/100 ml) és szénhidrát-tartalommal (7 gramm/100 ml) rendelkezik, a rizstejhez képest alacsonyabb, a kókusz- és mandulaitalokhoz képest azonban jóval magasabbak az értékei. Fontos megjegyezni, hogy gluténérzékenység esetén csak a gluténmentesnek jelölt zabtej fogyasztható biztonsággal, mivel általában olyan üzemben készül, ahol gluténtartalmú gabonákat is feldolgoznak. Egy másik érdekesség, hogy a zabot gyakran növényvédő szerekkel kezelik, ezért érdemes lehet belőle bio verziót és bio zabtejet választani.

Az aquafaba, tehát a csicseriborsó-konzerv leve, amely sűrű, és kissé viszkózus, kiválóan habosítható, felverve összeáll és megkeményedik, ezért vegán étrendben tojásfehérjehab helyettesítésére is szokták használni. Mivel illata és íze szinte semleges, ezért édes és sós ételekhez is jól passzol.

A buci puha, laza, levegős szerkezetéhez a szárított élesztő is hozzájárul. Jó tudni, hogy 7 gramm, vagyis 1 csomag szárított élesztővel 25 gramm friss élesztőt helyettesíthetünk. Mivel ez egy gomba, és nem állati eredetű, ezért vegán étrendben is elfogadott alapanyag. Ahhoz, hogy az élesztő jól működjön, tápanyagot, cukrot kell biztosítani a számára, valamint folyadékot, melyben a szárított élesztő aktiválódni tud. Működési elve, hogy miközben a gomba a cukrot bontja, gázok keletkeznek, ettől kel meg a tészta és nő meg a térfogata, illetve ez segít a könnyed, levegős szerkezet kialakításában is.


Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan:
•    Energia 1 darabban: 879 kcal
•    Fehérje: 21 gramm
•    Zsír: 31 gramm
•    Szénhidrát: 129 gramm


2.    lecke: Vegán zöldséges hamburger, sült fokhagymás paradicsomszósszal


A zöldséges hamburgerpogácsához számos zöldség, köztük gomba, lencse, zeller, burgonya, valamint sárgarépa is felhasználásra kerül, így nagyon tartalmas és laktató lesz, ami tápértékében is megnyilvánul (lásd lent).

A lencse magas fehérjetartalmú szárazhüvelyes, ezért a vegetáriánus/vegán ételekben jól tudja pótolni a húsokat. Rövid idő alatt ízletes salátát, krémet, levest, főzeléket, vagy akár fasírtot/hamburgerpogácsát is készíthetünk belőle, ahogy ennél a receptnél is.
A gomba jellegzetes húshoz hasonló állaga és textúrája miatt ízletes és egyben egészséges helyettesítője lehet a húsoknak. B-vitamin-, szelén-, kálium- és foszfortartalma is jelentősebb. Tápanyagai nélkülözhetetlenek a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok anyagcseréjéhez. Emellett az immunrendszer működésének támogatásában is fontos szerepet töltenek be, mivel mindemellett bizonyos gombáknak a D-vitamin-tartalma sem elhanyagolható. Alacsony kalória-, ugyanakkor magasabb rosttartalma miatt testsúlyunkra, vércukorszintünkre, és emésztésünkre egyaránt pozitív hatással van. A zellergumó egy nagyon értékes és egészséges keményítőforrás, mely emésztőrendszerünkre is előnyösen hat. Íze függ az elkészítés módjától, sütve például édeskésebb lesz. 
A megsült, krémes fokhagymás, aszalt paradicsomos szósz ízét és tápanyagtartalmát is kiválóan kiegészíti a hamburgerpogácsának. A rengetegféle zöldség, valamint a petrezselyem számos vitamint, ásványi anyagot és rostot tartalmaznak, melyek étkezések által történő beviteléből sosem lehet túlzásokba esni. C-vitamin-, folsav- és vastartalma jelentős, de B2-vitamin-, kalcium- és magnéziumtartalma sem elhanyagolható. Érdekesség, hogy a népi gyógyászatban leginkább immunerősítő, gyulladáscsökkentő, étvágygerjesztő és gyomorerősítő hatása ismert.

Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan (buci nélkül):
•    Energia 1 adagban: 296 kcal
•    Fehérje: 14,5 gramm
•    Zsír: 7,5 gramm
•    Szénhidrát: 42 gramm


3.    lecke: Egészben sült krémes padlizsán paradicsomsalsával, ropogós krutonnal


A padlizsán egy olyan zöldség, mely gyakorlatilag gyümölcs. A paradicsom és a burgonya rokona, másik neve a törökparadicsom is erről árulkodik. Gyönyörű lila héját nem kell eltávolítani, mert az is ehető. Ha kesernyésnek érezzük, akkor felhasználás előtt érdemes egy kicsit besózni, és állni hagyni. Energia- és szénhidrát-tartalma alacsony, így nagyobb mennyiségben is bátran fogyasztható, igazi alakbarát nyári csemege. Mivel tápanyagokban bővelkedik, ezért sokszor hús helyett is fogyasztják és a vegán receptek közkedvelt alapanyaga. Nagyobb mennyiségben találhatunk benne rezet, mangánt, káliumot, magnéziumot, B-vitaminokat és K-vitamint is. Kiváló hatással van emésztőrendszerünkre, vércukor-, és koleszterinszintünkre egyaránt.

A salsa eredetileg egy latin-amerikai mártás vagy szószféleség. Grillezett húsokhoz vagy zöldségekhez, jelen vegán receptben a padlizsánhoz mártásként, tortilla chips/nachos mellé pedig mártogatósként szokták kínálni. Számos ízesítéssel és különféle alapanyagból készíthető el. Lényege a kis egyforma méretű darabkákra aprított zöldség, néhány jellegzetes képviselője a paradicsom-, az avokádó- vagy a kukoricasalsa. Ízesítéséhez a són és borson kívül hagymaféléket, citromot/lime-ot, zöldfűszereket, chili- vagy jalapeno paprikát is szoktak használni. Széll Tamás paradicsomsalsáját a lilahagyma, a fokhagyma, a salátauborka, a csicseriborsó, valamint a jó sok zöldfűszer (menta, koriander, petrezselyem) teszik rendkívül ízletessé és egyben táplálóvá is. A zöldfűszerek célja az emésztő és méregtelenítő szervek támogatása (máj, vese, tüdő, bőr), melyekre kedvezően hatnak. Mindemellett rendkívül jó antioxidáns-források, így a gyulladáscsökkentésben és az immunrendszer működésének támogatásában is fontos szerepük van.

Energia és tápérték 1 adagra vonatkozóan:
•    Energia 1 adagban: 462 kcal
•    Fehérje: 11,5 gramm
•    Zsír: 21 gramm
•    Szénhidrát: 56 gramm

Herczeg Ágnes – A Lidl borszakértőjének ajánlásával

Hercezeg Ági

Sokakat talán meglephet, de a borok készítése során is előfordulhatnak állati eredetű segédanyagok. Ilyen segédanyag lehet például a tojásfehérje. Nem kell egyáltalán megijedni, hiszen ezeket legtöbbször a bor tisztítása és stabilizálása során használják, és nem marad benne a borban. Ha azonban biztosra szeretnél menni, és olyan bort keresel, ahol ezeket az anyagokat növényi eredetű termékekkel helyettesítik, akkor már elérhetők a Lidl polcain is vegán borok. Ezeknek egy kis sárga-zöld védjegy található a palackján, amin a vegán felirat is olvasható. Tamás vegán receptjeihez egyaránt jó választás az állandó kínálatból a Tolnai Chardonnay és a Neszmélyi Merlot Rozé is – természetesen mindkettő vegán bor.