Mit kell tudni a mangalicahúsról?

A mangalica ősi magyar zsírsertés, amely az utóbbi évtizedben ismét egyre népszerűbbé vált, napjainkban pedig reneszánszát éli. Jellegzetes durva, göndör szőre van és mivel igen ellenálló sertésfajta, ezért a rideg tartást is jól tűri. A mangalicahús minőségét többek között az állat kora, neme, a tartás módja és a takarmányozás is meghatározza.

A mangalicahús, illetve húskészítmények, megfelelő mennyiségben és minőségben fogyasztva, kiemelkedő szerepet töltenek be táplálkozásunkban. A kiegyensúlyozott és változatos étrend alkotói, hiszen nagyon fontos teljes értékű fehérjeforrások. Fehérjetartalmát tekintve nincs különbség a mangalica és a hétköznapi sertés között. A zsírtartalma azonban kétszerese, finoman szövi át a húst, így ízletes, lédús pecsenyehúsok és sültek elkészítésére kiválóan alkalmas. Koleszterintartalma, a tévhittel ellentétben, ugyanolyan mértékű. Minden állati eredetű termék tartalmaz koleszterint, mivel létfontosságú szerepe van az állatok szervezetében is. Jó tudni, hogy a koleszterin a D-vitaminnak és különböző nemi hormonoknak is az alapanyaga.

A mangalica kétszer annyi idő alatt éri el vágósúlyát, ezért a lassabb növekedésnek köszönhetően több vitamin és ásványi anyag tud beépülni húsába. Elsősorban A-, B2-vitaminból, cinkből és vasból tartalmaz jelentősen többet, mint a hagyományos sertéshús, ráadásul az emberi szervezet számára nagyon jól hasznosítható formában.

Összességében elmondható, hogy a mangalica húsa minőségi és érzékszervi jellemzői kedvezőbbek, vitamin- és ásványianyag-tartalma jelentősebb, azonban zsírtartalma is jóval magasabb. Az utóbbi tulajdonságának tulajdonítható, hogy a húsából készült ételek omlósabbak, lédúsabbak és ízesebbek, ugyanis a zamat és íz anyagok is zsírban oldódnak.

A mangalicahús kiválóan beilleszthető a kiegyensúlyozott, változatos étrendbe, hiszen a hazai és nemzetközi egészséges táplálkozásra vonatkozó ajánlások szerint minden főétkezésnek tartalmaznia kell teljes értékű fehérjét.  1 adag = 1 tenyérnyi szelet (10 dkg) húsnak felel meg. Húsételeinket készítsük változatosan és fogyasszunk mellé sok zöldséget, savanyúságot, salátát kiegészítésként.

Galló Nóra, a Lidl dietetikus szakértője

Receptajánló

Házi tarhonya bográcsban, mangalica kolbásszal, burgonyával

Készítse el Széll Tamás házi tarhonyáját bográcsban!