szív sóból

Amit a só- és cukoroptimalizált törekvéseinkről érdemes tudni

Mivel a LIDL elkötelezett a magyar családok egészséges táplálkozásának segítésében, ezért célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeinek só- és cukortartalmát 2025-ig átlagosan 20%-kal csökkentse. Ezáltal is szeretne hozzájárulni az étkezési szokások okozta betegségek gyakoriságának visszaszorításához.

Galló Nóra a Lidl dietetikusa

A cukor, só és zsírok nem csupán az ízekért felelnek, hanem az emberi táplálkozás és az anyagcsere-folyamatok nélkülözhetetlen összetevői is. Ezeket azonban mindig felelősségteljesen és körültekintően kell felhasználnunk.

A túlzott hozzáadott cukorbevitel túlsúly, illetve elhízás kialakulásához vezet, amely a diabétesz kialakulásában kockázati tényezőként jelentkezik. A legújabb nemzetközi ajánlások alapján a szabad cukrok napi bevitelét jelentősen csökkenteni kellene, és egy átlag felnőtt esetében nem lehetne több mint napi 30 gramm, ami kb. 7 db kockacukornak megfelelő mennyiség.

A "szabad cukrok" kifejezés alatt azokat a monoszacharidokat (pl.: glükóz, fruktóz) és diszacharidokat (pl.: szacharóz, hétköznapi néven kristálycukor) értjük, melyeket egy élelmiszergyártó, vagy akár a fogyasztó ad az élelmiszerekhez, valamint azokat, melyek természetes formában vannak jelen például mézben, szörpökben, gyümölcslevekben.

 

Hazánkban, bár a korábbi felmérésekhez képest némileg csökkent a felnőttek nátriumfogyasztása, még mindig jelentős mértékben meghaladja az ajánlásokban szereplő napi 2 grammos maximális beviteli értéket, ami naponta legfeljebb 5 gramm konyhasónak felel meg. A magyar férfiak ennek több mint háromszorosát, a magyar nők több mint kétszeresét veszik fel naponta. Az egészséges táplálkozásra irányuló ajánlások az alacsonyabb sótartalmú termékek választásának ösztönzésével, illetve a háztartásokban az ételek ízesítésére használt sómennyiség csökkentésével igyekszik támogatni a lakosságot sófogyasztása visszaszorításában.

 

- Galló Nóra dietetikus ajánlásával