Zöldséges étel tálban

Amit a vegetáriánus táplálkozásról tudni kell

A vegetáriánus táplálkozás világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend és egyre több követője van, elsősorban az egészségmegőrzésre való törekvés és a civilizációs betegségek megelőzése miatt. Az étrend alapvetően gyümölcsökre, zöldségekre, gabonákra és olajos magvakra épül, melyek irányzattól függően tojással és/vagy tejjel, tejtermékekkel, akár hal és/vagy szárnyas hús fogyasztásával egészülhetnek ki. Mint minden étrendnél, itt is nagyon fontos, hogy az étrend kiegyensúlyozott és változatos legyen. Egy jól összeállított, megfelelő mennyiségű energiát és tápanyagot biztosító étrenddel a hiányállapotok és az abból adódó betegségek megelőzhetőek. Napjainkban nagy segítséget jelenthetnek azok a termékek, melyek az állati eredetű élelmiszerek helyettesítésére irányulnak, hiszen ezek hozzájárulhatnak a kulcsfontosságú vitaminok és ásványi anyagok beviteléhez, valamint az étrend változatosabbá tételéhez is.

A vegetáriánus táplálkozási irányzaton belül több alcsoportot különböztethetünk meg. Ide tartoznak:

  • a vegán vagy szigorú vegetáriánus irányzatot követők: kizárólag növényi eredetű ételeket fogyasztanak. Az étrend gyümölcsökből, zöldségekből, hüvelyesekből, gabonafélékből, magvakból és diófélékből épül fel.
  • a lakto-vegetáriánusok: a fent említett vegán étrendet tejjel és tejtermékekkel egészítik ki
  • ovo-lakto-vegetáriánusok: nem csak tejet és tejtermékeket, hanem tojást is fogyasztanak
  • szemi vegetáriánusok: a legmegengedőbb, követői halféléket, szárnyast, tojást és tejterméket is fogyasztanak, a vörös húsokat (sertés, marha, vad) mellőzik.

A vegetáriánus étrend előnyei

A vegetáriánus étrend követői között kisebb a túlsúlyosak és elhízottak aránya, mivel a túlnyomóan növényi eredetű táplálékot fogyasztók napi energia bevitele nem haladja meg a szükségleti értéket. Jóval több teljes értékű gabonát, friss zöldséget és gyümölcsöt, ebből adódóan pedig több élelmi rostot fogyasztanak, mely kedvező hatást gyakorol az emésztésre és a vércukorszintre egyaránt. Kutatások eredményei bizonyítják, hogy bizonyos betegségek a kiegyensúlyozott, megfelelő energiát és tápanyagot tartalmazó vegetáriánus étrendet követők körében ritkábban fordulnak elő. Ide tartoznak a szív és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és egyes daganatos betegségek is. Ehhez az is hozzátartozik, hogy a vegetáriánus étrendet követők életmódjukból és életszemléletükből adódóan általában mellőzik a dohányzást és az alkoholfogyasztást, rendszeresebben végeznek testmozgást, illetve sok esetben lelki egészségük megóvására is nagyobb hangsúlyt fektetnek.

Amit fontos megjegyezni

A vegetáriánus étrendet követőknek is érdemes szem előtt tartaniuk, hogy étrendjük kiegyensúlyozott és változatos legyen. Egy szakszerűen összeállított, megfelelő mennyiségű energiát és tápanyagot biztosító étrenddel a hiányállapotok és az abból adódó betegségek megelőzhetőek. Napjainkban nagy segítséget jelenthetnek azok a termékek, melyek az állati eredetű élelmiszerek helyettesítésére irányulnak, hiszen ezek hozzájárulhatnak a kulcsfontosságú tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok (pl.: fehérje, omega-3 zsírsavak, vas, cink, B12, D-vitamin, kalcium, jód stb.) beviteléhez, valamint az étrend változatosabbá tételéhez is. Bizonyos esetekben - legyen szó pl.: betegségről, várandósságról, csecsemő és gyermekkorról - a dúsított élelmiszerek, valamint étrend-kiegészítők használata is felmerül és hasznos lehet

Vegetáriánus és vegán termékek

A LIDL kínálatában megtalálhatóak a különböző rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag zöldséges szendvicskrémek (többféle ízesítésű humusz, tökmagos krém) és feltétek, illetve a húsokat és húskészítményeket helyettesítő növényi alternatívák, mint például a bio tofu és a vegetáriánus szalámi. Továbbá vásárolhatunk gyorsan elkészíthető félkész/kész termékeket is: vegán tavaszi tekercset és teljes kiőrlésű párnát, szója desszertet, bulgur salátát és gluténmentes pizza tésztát is.

Vegán húskészítmény
100% Vegán Burger

A Next Level Meat burgerpogácsa és készítmény termékek 100%-ban karbonsemlegesek

Karbonsemlegesség azt jelenti, hogy a Next Level Meat burgerpogácsa és a készítmény CO2 kibocsátásait nyomon követtük és összesítettük, majd az így kapott értéket klímavédelmi projekt támogatásával ellentételeztük. További információkat itt olvashat.

Next Level Meat videó: Burger és bolognai

 

 

Próbálja ki új vegán termékeinket állandó kínálatunkban! 100% vegán, 0% hús, fehérjében gazdag!

 

Galló Nóra dietetikus ajánlásával

Galló Nóra dietetikus

A Lidl új Next Level Meat készítmények kizárólag növényi alapúak, amelyek a vegetáriánus és vegán étrendbe kiválóan beilleszthető húspótlók. Egyszerűen, gyorsan elkészíthetők és sokrétűen felhasználhatók. A darált vegán készítményből fasírt, rolád, valamint töltött és rakott ételek is készíthetők, ezért kiváló az étrend színesítésére és változatosabbá tételére. A vegán burgerpogácsa nem csak hamburger alapanyaga, hanem saláta feltétje és köretek kísérője is lehet.

Hozzávetőlegesen 100 kalóriával kevesebbet tartalmaznak, mint az ugyanolyan mennyiségű darált marhahúsok. Zsírtartalmuk mindössze a fele, ugyanakkor fehérjében éppoly gazdagok. Magas fehérje tartalmukat a bennük található gombának, zöldborsó-, búza-, szójafehérjének és szójalisztnek köszönhetik. Külsejük, színük, állaguk megtévesztően hasonlít az igazi húsra, viszont kevésbé terhelik meg a szervezetet, és könnyebben emészthetők.

Galló Nóra dietetikus

A növényi alapú termékek fogyasztásának előnyei

 

  • Általában kevesebb kalória- és zsírbevitelt biztosítanak
  • A növényi alapú étrendet követők körében ritkább a túlsúly és az elhízás, illetve az ezek következtében kialakuló krónikus betegségek előfordulása
  • A növényi alapú étrend jellemzően jóval több teljes értékű gabonát, zöldséget és gyümölcsöt, ebből adódóan pedig több élelmi rostot és antioxidánst tartalmaz
  • Környezettudatosságra nevel és kisebb ökológiai lábnyomot jelent

Ismerjük meg a növényi fehérjéket közelebbről!

Búza

Búzafehérje

Magas fehérjetartalommal rendelkezik, de aminosavprofilját tekintve az esszenciális aminosavakból keveset tartalmaz, ezért más növényi fehérjével érdemes kombinálni. Fontos kiemelni, hogy a búzafehérje glutént tartalmaz, ezért gluténmentes étrend esetén kerülendő.

Borsó

Zöldborsófehérje

Könnyen emészthető és jól tolerálható növényi fehérjeforrás, melyben nagyobb mennyiségben találhatók meg a többek között izomépítés szempontjából is értékes elágazó láncú, úgynevezett BCAA aminosavak (izoleucin, leucin és valin). Ezek olyan esszenciális fehérjeépítők, melyeket a szervezet nem tud előállítani, ezért mindenképpen az étrend részét kell hogy képezzék.

Borsó
Szójabab

Szójafehérje

Ugyan növényi, mégis az összes esszenciális aminosavat tartalmazza, ezért komplett fehérjeforrásnak tekinthető. Legkedvezőbb élettani hatása akkor van, ha más növényi fehérjékkel együtt fogyasztjuk. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy szójaallergia esetén a szójafehérje, illetve szójafehérjét tartalmazó termék sem fogyasztható.

 

Megjegyzés:
Allergének: búzát és szóját tartalmaznak! Csecsemők és kisgyermekek számára a vegán étrend nem javasolható.