Citrom

A közkedvelt és nagyra becsült citrom a déli gyümölcsök, azon belül pedig a citrusfélék csoportjába tartozik. Több tucat ízletes fajtája létezik, melyek mind rengeteg vitamint és hasznos tápanyagot biztosítanak számunkra. Ugyan tévhit, hogy a citrom tartalmazza a legtöbb C-vitamint, ennek ellenére jelentősebb mennyiséget tartalmaz belőle (kb. 50 mg 100 grammban). Gyógyhatását már régen is felfedezték és ezzel gyógyították a skorbutot, mely jellemzően a tengerészek betegsége volt. Olyan növényi hatóanyagokat, bioflavonoidokat is tartalmaz, melyek erősítik az ereket, bizonyos betegségekkel szemben pedig védő és gyulladásgátló hatással bírnak. B-vitaminokat, folsavat, valamint káliumot és rezet is nagyobb arányban tartalmaz. Energiatartalma a gyümölcsök között alacsonynak mondható (27 kcal 100 grammban), szénhidráttartalma jelentősebb (9.3 gramm 100 grammban), melynek felszívódását a benne lévő nagyobb mennyiségű rost (2.2 gramm) lassítja. Érdekesség, hogy magas savtartalmaellenére lúgosító és kifejezetten emésztést segítő hatású.

Édes-savanykás, kissé fanyar, de frissítő ízének köszönhetően nem csak édességek, desszertek összetevője lehet, hanem húsos ételek elkészítéséhez (pl.: páclé) vagy akár salátákhoz, öntetekhez is felhasználhatjuk.

Tipp: nem csak frissen facsart levét, hanem a kezeletlen (bio) citrom héját is érdemes felhasználni ízesítésre, hiszen nagyszerűen kiemeli az ételek ízét. Próbáljuk ki a citromos-garnélás rizottót, vagy egy egyszerű olasz citromos tésztát akár vendégváróként is, biztosan elsöprő sikert fogunk aratni.