A termőföldről az áruház polcaira

Egységes nemzetközi zöldség-gyümölcs beszerzési irányelvek a Lidl-nél

 

Az 1930-as években Németországban alapított Lidl mára Európa legnagyobb diszkont élelmiszer-kereskedelmi hálózatát tudhatja magáénak: összesen 29 országban van jelen, üzleteinek száma a 10.000-et is meghaladja. Az áruházlánc zöldség-gyümölcs beszerzésének irányelveit összefoglaló Beszerzési Politika célja, rögzíteni azokat a szigorú minőségi elvárásokat, amelyeket a Lidl támaszt a helyi termelőkkel szemben, valamint megfogalmazni mindazokat az előnyöket, amelyekért megéri a beszállítóknak a magas minőségi követelményeknek való megfeleléssel és a folyamatos szakmai fejlődéssel járó partnerséget választaniuk. Ám, hogy mit is jelent mindez a valóságban, azt Laurinyecz László, a Lidl Magyarország zöldség-gyümölcs osztály vezetője és Biczó Veronika, az áruházlánc minőségbiztosítási osztályvezetője mondta el nekünk.

Ahogy a Lidl Magyarország munkatársai kiemelték, az áruházlánc hazai partnerei számára nem tartalmaznak újdonságot a most nemzetközi szinten kidolgozott irányelvek, hiszen többségük már a Lidl 2004-es magyarországi piacra lépése óta együttműködik a vállalattal és már a kezdetektől a Lidl németországi központjában lefektetett követelményeknek megfelelve végzik munkájukat. 

Beszállítók inline image

De kik is a Lidl hazai beszállító partnerei?

Amint azt Laurinyecz László kiemelte, hazánk mezőgazdasági termelői adottságának köszönhetően elsősorban a kistermelők a meghatározóak. E kistermelők közös összefogással gazdasági csoportosulásokat, úgynevezett Termelői Értékesítő Szervezeteket (TÉSZ-eket) hoznak létre, annak érdekében, hogy a több termelőt is kiszolgálni képes komoly beruházásokat – mint amilyen például egy hűtőraktár, vagy csomagolóberendezés fejlesztése – közösen valósíthassanak meg. A Lidl Magyarország áruházainak polcaira elsősorban tehát a TÉSZ-ektől, illetve a Lidl-nek közvetlenül termesztő nagytermelőktől érkeznek a termények.

Hogyan is jut el a friss hazai zöldség és gyümölcs a termőföldekről az áruházak polcaira?

Az olyan, frissességüket gyorsan elvesztő terményeket, mint például a fejessalátát, az újhagymát, a gombát, a csomósretket a gazdák már kora hajnalban betakarítják. Reggel beszállítják azokat a TÉSZ-ekbe, ahol megtisztítják és becsomagolják a terményeket. Innen délután hűtött, 4 fokot biztosító kamionokkal szállítják ezeket a zöldségeket és gyümölcsöket a Lidl központi, szintén hűtött raktárába, ahol az áruházlánc ellenőrei fizikai, kémiai, biológiai vizsgálatokat végezve megállapítják, hogy a szállítmányok megfelelnek-e a Lidl magas minőségi követelményeinek. A tökéletes árut aztán a Lidl szintén hűtött kamionjai az éjszaka folyamán az áruházakba szállítják, ahol – alig 24 órát követően, hogy a termőföldön betakarították – reggel már meg is vásárolhatóak.

A frissességüket tovább megőrző zöldségek és gyümölcsök, mint például a burgonya, a sárgarépa, az alma, a körte, a vöröshagyma, a cékla, az uborka, a paradicsom és a paprika, hasonló útvonalon, alig 48 óra alatt kerülnek a polcokra.

Hogyan őrizhető meg a zöldségek-gyümölcsök frissessége?

Amint azt a Lidl Magyarország zöldség-gyümölcs osztályának csoportvezetője elmondta, a terményeket a korszerű raktározás, a megfelelő hűtés tartja frissen.

A különböző zöldségeket és gyümölcsöket eltérő módon kell hűteni. Az egyik leggyakoribb eljárás, a vákuumhűtés, melynek során a már becsomagolt áruk közül kiszívják a levegőt, így a termények gyorsabban hűthetőek le, ezáltal pedig jelentősen tovább maradnak frissek. Az árut hűtve tárolják a kamionokon, a Lidl központi raktárában és az áruházakba szállítás során is. Az úgynevezett hűtési lánc kialakítása és megtartása rendkívül fontos. Ha egyszer a terményeket lehűtötték, nem ingadozhat a hőmérsékletük, különben a felületük bepárásodhat, és azonnal elindulhat a romlási folyamat. Éppen ezért a Lidl a beszállítóival együtt úgy alakítja ki a hűtési láncot, hogy ez ne történhessen meg, az áruk tökéletesen frissen érkezzenek az áruházakba. 

Melyek a legfontosabb szempontok, amelyeket a beszállítók kiválasztásakor szem előtt tart a Lidl?

A Lidl Magyarország elsősorban azt várja el a partnereitől, hogy elkötelezettek legyenek: vállalják a magas minőségi követelményeknek való megfelelést és folyamatosan törekedjenek a fejlődésre, fejlesztésekre – emeli ki Biczó Veronika. Hozzáteszi, a most kiadott irányelvek egyik legfontosabb követelménye – amely hazánkban például már 2017 január 1-jétől érvényes –, hogy minden termelőnek rendelkeznie kell a GlobalG.A.P tanúsítvánnyal. Ez egy nemzetközi élelmiszerbiztonsági tanúsítvány, mely kifejezetten a mezőgazdasági termésre és termékkezelésre vonatkozik.

Szintén kiemelkedően fontos, hogy visszakövethető legyen a termék a Lidl polcaitól, egészen a termelőig. Ennek érdekében a Lidl partnereinek a szállítások során fel kell tüntetniük egy nyomon követhetőségi etiketten a terménnyel kapcsolatos összes fontos információt, köztük azt is, mely termesztőtől érkezett a termény és melyik csomagolóházban csomagolták. 

Miért éri meg a termelőknek Lidl beszállítóvá válni?

Azt, hogy megéri-e Lidl beszállítóvá válni, jól mutatja, hogy a Lidl Magyarország jelenlegi hazai beszállítóinak túlnyomó többségével a 2004-es kezdetektől együtt dolgozik az áruházlánc. Ez talán az egyik legnagyobb előnye a partnerségnek: a Lidl állandóságot, megbízható hátteret biztosít partnerei számára. Garantálja, hogy mindazt a terményt, amelyet a Lidl Magyarország rendelésére termesztettek – amennyiben az megfelel a minőségi elvárásoknak – az áruházlánc átveszi, értékesíti.

A Lidl Magyarország akkor is segítséget nyújt partnereinek, ha az időjárás szeszélyessége okán a termények minősége végül nem éri el az elvárt minőséget. Ilyen esetben alternatív értékesítési javaslatokat ad. Ha pedig a kedvező időjárás a vártnál nagyobb a hozamot eredményez, az áruházlánc ilyenkor is rugalmasan jár el, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a megfelelő minőségű árut átvegye és az értékesítésre kerüljön.

Annak érdekében pedig, hogy a Lidl Magyarország növelhesse termékei körében a magyar áruk arányát, és támogassa a hazai termelőket, létrehozta a „Lidl a magyar beszállítókért” programot. A programhoz kapcsolódó Beszállítói Akadémia rendezvénysorozat eseményein a hazai termelők a szakmai szervezetek képviselőinek segítségével pontos képet kaphatnak az egyes területek helyzetéről, a fejlődési lehetőségekről, valamint közvetlenül egyeztethetnek a Lidl munkatársaival arról, miként válhatnak az áruházlánc beszállítóivá. A 2017-es, az ország négy különböző régiójában, régiónként egy-egy termékcsoport köré szervezett rendezvénysorozat kiemelkedő sikerrel zárult: 140 hazai kis- és középvállalat képviselője vett rajta részt. A Lidl Magyarország pedig egyeztetéseket is kezdeményezett több hazai zöldség és gyümölcstermesztővel – akik között már bio-termelők is találhatók. 

Mi történik azokkal a terményekkel, amelyeket végül nem ad el a Lidl?

A Lidl számára kiemelten fontos, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse a megsemmisítésre kerülő élelmiszerek arányát, mutat rá Biczó Veronika. Kiemeli: a Lidl már a termelőknél megpróbálja elejét venni az élelmiszerpazarlásnak azzal, hogy mindig a napi fogyasztáshoz igazodó mennyiséget rendel beszállítóitól, így partnerei (friss termékek esetében) mindig csak annyi zöldséget-gyümölcsöt takarítanak be, amennyi várhatóan el is fogy az áruházakban. Emellett az áruházlánc mindent megtesz azért is, hogy azok a zöldségek és gyümölcsök, amelyek mégsem kerültek értékesítésre, de már nem felelnek meg a Lidl magas minőségi követelményeinek, ne végezzék hulladékként. A Lidl Magyarország ezeket a terményeket állatkerteknek és vadászegyesületeknek adja.

A Lidl Magyarország friss zöldség-gyümölcs beszerzési politikájának teljes szövegezése letölthető innen.

Mindig friss zöldségek és gyümölcsök a Lidl kínálatában!

Válassza a naponta frissülő, minőségi zöldség- és gyümölcs kínálatot!